Nie ma na świecie dróg, które nie przecinałyby linii kolejowych i w związku z tym nie wymagałyby wykonania przejazdów kolejowo-drogowych. Przejazdy kolejowo-drogowe to właściwie skrzyżowanie w jednym poziomie drogi publicznej lub wewnętrznej z linią kolejową. Jaka jest różnica między przejazdem a przejściem kolejowym? Jakie wyróżnia się kategorie przejazdów kolejowych i jak w świetle prawa wygląda ich budowa?

Przejazd kolejowy a przejście

Przejazd kolejowo-drogowy różni się od przejścia kolejowo-drogowego tym, że przejście jest skrzyżowaniem w jednym poziomie, które jest przeznaczone wyłącznie do ruchu pieszego, rowerowego lub pieszo–rowerowego. Zasady budowy przejazdów kolejowych zostały określone w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 20 października 2015 r. (Dz. U. z dnia 30 października 2015 r. poz. 1744) w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie oraz w jego uaktualnieniu z dnia 16 października 2018 r.

Rozporządzenia te ściśle określają warunki techniczne, jakie muszą spełniać firmy takie jak FHU Gro-Tor, które świadczą usługi z zakresu budownictwa kolejowego. Biorąc pod uwagę wspomniane zarządzenia, można z nich wyczytać konkretne warunki techniczne, jakie muszą spełniać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie. Ważne jest nie tylko zapewnienie określonej widoczności przejazdu, ale również sposób wykonania w zależności od rodzaju, prędkości poruszającej się po drogach pojazdów mechanicznych. Przejazdy kolejowo-drogowe mogą być bowiem stawiane tylko na liniach kolejowych, na których ruch kolejowy jest prowadzony z prędkością nie większą niż 160 km/h. W innych wypadkach muszą być wykonane skrzyżowania wielopoziomowe.

Kategorie przejazdów kolejowych

Kategorie przejazdu kolejowo–drogowego lub przejścia oraz sposób jego zabezpieczenia ustala zarządca kolei. Biorąc pod uwagę obowiązujące prawo, wyróżnia się sześć kategorii przejazdów kolejowo-drogowych oznaczanych kolejnymi literami alfabetu:

  • Kategoria A – przejazdy kolejowo-drogowe, na których ruch drogowy jest kierowany albo przez uprawnionych pracowników zarządcy kolei lub przewoźnika kolejowego, posiadających wymagane kwalifikacje, bądź też przy pomocy sygnałów ręcznych albo systemów lub urządzeń przejazdowych wyposażonych w rogatki zamykające całą szerokość jezdni,

  • Kategoria B – przejazdy kolejowo-drogowe, na których ruch drogowy jest kierowany przy pomocy samoczynnych systemów przejazdowych, wyposażonych w sygnalizację świetlną i rogatki zamykające ruch drogowy w kierunku: wjazdu na przejazd albo wjazdu na przejazd i zjazdu z przejazdu,

  • Kategoria C – przejazdy kolejowo-drogowe, na których ruch drogowy jest kierowany przy pomocy samoczynnych systemów przejazdowych wyposażonych tylko w sygnalizację świetlną,

  • Kategoria D – przejazdy kolejowo-drogowe, które nie są wyposażone w systemy i urządzenia zabezpieczenia ruchu,

  • Kategoria E – przejścia wyposażone w: półsamoczynne systemy przejazdowe lub samoczynne systemy przejazdowe albo kołowrotki, barierki lub labirynty,

  • Kategoria F – przejazdy kolejowo-drogowe lub przejścia zlokalizowane na drogach wewnętrznych, wyposażone w: rogatki stale zamknięte, otwierane w razie potrzeby przez użytkowników lub zgodnie z warunkami technicznymi określonymi dla kategorii A albo B.

W Polsce najliczniejszą grupą przejazdów są przejazdy kategorii D, wyposażonych jedynie w oznakowanie stałe w postaci krzyża św. Andrzeja. Podczas projektowania, typowania i budowy przejazdów kolejowo-drogowych należy kierować się nie tylko przepisami wynikającymi ze wspomnianych rozporządzeń, ale również trzeba zwrócić uwagę na wartość natężenia ruchu drogowego i kolejowego w danej okolicy. Należy też dostosowywać kategorię oraz nawierzchnię przejazdu nie tylko do wskazanego w rozporządzeniu iloczynu ruchu, a przede wszystkim jego wyników analizy warunków miejscowych.

Oferta firmy Gro-Tor

Firma Gro-Tor to renomowana firma specjalizująca się w szeroko pojętym budownictwie kolejowym i modernizacjach infrastruktury kolejowej. Zespół ekspertów skupia się na zapewnieniu wysokiej jakości usług w sektorze kolejnictwa, dostarczając kompleksowe rozwiązania dla różnorodnych projektów kolejowych. Gro-Tor specjalizuje się w modernizacji linii kolejowych oraz remontach kolejowych, zapewniając bezpieczne i efektywne trasy kolejowe. Firma znana jest z doskonałej jakości elektrycznego ogrzewania rozjazdów oraz profesjonalnych układów torowych, które pomagają utrzymać infrastrukturę kolejową w doskonałym stanie.

Działalność firmy obejmuje także prace przy mostach kolejowych, przepustach kolejowych oraz linii oświetleniowych na torach, zapewniając optymalne warunki dla bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Gro-Tor jest również zaangażowany w montaż urządzeń automatyki kolejowej, co przyczynia się do zwiększenia efektywności systemów kolejowych.