Zarządzanie przejazdami pociągów, by przebiegały bezpiecznie i sprawnie, opiera się na wykorzystywaniu urządzeń do sterowania ruchem kolejowym. Są niezbędne, bo nie można liczyć, że maszynista zdąży wyhamować w porę przed przeszkodą, bo pociąg ma długi czas hamowania. Urządzenia SRK montuje się w różnych strategicznych miejscach w infrastrukturze kolejowej.

Gdzie i dlaczego montuje się urządzenia srk?

Przewóz kolejowy wyróżnia się od innych przede wszystkim dużą masą oraz długim czasem hamowania. Z tego powodu podczas kierowania nie można zdać się na widoczność, bo w chwili dostrzeżenia przeszkody i tak nie będzie można zatrzymać taboru na czas. Automatycznym zarządzaniem zajmują się urządzenia do sterowania ruchem kolejowym. Służą one do zachowania bezpieczeństwa, a prócz tego są pomocne w zawiadywaniu pociągami, więc mają też wpływ na sprawną logistykę. Dzięki nim realizuje się szybszy transport ludzi i dostawy towaru. Są używane podczas trasy, prac manewrowych i rozrządowych. Przy pomocy urządzeń ustalana jest prawidłowa kolejność przejazdu pociągów, co zapobiega kolizjom. Montaż urządzeń SRK jest realizowany m.in.: przy różnego rodzaju bramach, mostach przeładunkowych, przejazdach, śluzach przestawnych oraz innych elementach związanych z infrastrukturą kolejową.

Rodzaje urządzeń do sterowania ruchem kolejowym

Sterowanie ruchem kolejowym za pomocą urządzeń może być m.in. mechaniczne: scentralizowane i kluczowe ręczne lub elektryczne: komputerowe oraz przekaźnikowe. Wyróżnia się też urządzenia srk przytorowe, których montażem i serwisem na terenie całego kraju zajmuje się np. firma Rem-Bud. Zabezpieczenie zewnętrzne obejmują m.in. zwrotnice, kierujące z dwóch torów na jeden. Prócz tego powszechne są urządzenia SHP, czyli samoczynnego hamowania pociągu, wchodzące w skład automatyki bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Do jego kontroli są też stosowane różnego rodzaju czujniki i sygnalizatory przytorowe.