Nowoczesne silniki Diesla w niczym już nie przypominają silników, jakie montowane były w samochodach ciężarowych jeszcze kilkanaście czy też kilkadziesiąt lat temu. Świadczą o tym chociażby kwestie dotyczące ochrony środowiska. Współczesne Diesle generują aż o 98% mniej szkodliwych substancji. Stopień zaawansowania technologicznego konstrukcji nie oznacza oczywiście wyeliminowania problemów związanych m.in. z pracą turbosprężarek. Jakie są zatem objawy uszkodzenia tych elementów?
Wyraźny spadek mocy
Problemy z jednostajnym i dynamicznym przyspieszaniem czy też uzyskaniem mocy maksymalnej to pierwsze z objawów, które powinny zwrócić uwagę każdego kierowcy. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być kilka. Mowa tutaj o wyeksploatowaniu części wirujących turbosprężarki, w tym przede wszystkim łożysk wirnika. Drugą dość niebezpieczną sytuacją jest pojawienie się nieszczelności pomiędzy turbosprężarką a kolektorem dolotowym. W tym przypadku o nieprawidłowym funkcjonowaniu całego układu poinformują nas również charakterystyczne dźwięki przypominające głośne gwizdanie.
Awaria turbosprężarki może być także powiązana z przepuszczaniem spalin przez uszczelkę kolektora, co wymaga natychmiastowej reakcji i udania się do profesjonalnego serwisu samochodów ciężarowych. Wyraźny spadek mocy silnika wynikający z uszkodzenia turbiny bardzo często da się rozpoznać po znacznie zwiększonym ubytku oleju. Ewentualne zbagatelizowanie sprawy raczej prędzej niż później przyczyni się do poważnej awarii jednostki napędowej, która w skrajnych przypadkach będzie nadawała się jedynie do wymiany. Co jeszcze warto wiedzieć?
O czym świadczy kolor spalin?
Zarówno czary, jak i niebieski kolor spalin wydobywających się z wydechu samochodu, wskazuje na nieprawidłowości w działaniu układu. Barwa czarna informuje kierowcę o zbyt bogatej mieszance paliwowej, co w przypadku omawianej turbosprężarki oznacza, że wskutek jej awarii lub nieszczelności w układzie dolotowym, podawana jest zbyt mała ilość powietrza do komory spalania, przez co paliwo nie zostaje spalone prawidłowo. Objaw ten wymaga jednak konsultacji z doświadczonym mechanikiem, gdyż może również świadczyć m.in. uszkodzeniu zaworu EGR lub wtryskiwaczy.
Jak podkreślają specjaliści z warsztatu Am-Truck, nieco inaczej sprawa wygląda wtedy, gdy ma się do czynienia z niebieskim kolorem spalin. Świadczą one o tym, że doszło do rozszczelnienia układu wirującego od strony kompresji, a olej przedostał się przez intercooler do komory spalania. Choć sytuacja jest bardzo poważna, to przy odpowiednio szybkiej reakcji można uniknąć konieczności zakupu nowego elementu, ponieważ turbosprężarki bardzo dobrze poddają się procesowi regeneracji.
Fachowa naprawa Twojego auta
Am-Truck to serwis specjalizujący się w naprawie samochodów ciężarowych, ciągników siodłowych oraz naczep, zlokalizowany w miejscowości niedaleko Kalisza. W ofercie znajduje się szeroki wachlarz usług warsztatowych, takich jak remonty silników, skrzyń biegów, przeglądy serwisowe, obsługa klimatyzacji czy naprawa ogrzewania postojowego. Profesjonalizm i doświadczenie zespołu mechaników gwarantuje wysoką jakość realizacji zleconych zadań oraz fachowe doradztwo.