Technologie konstrukcji stalowych są coraz bardziej zaawansowane. Elewacje wieżowców tworzone są w systemach stalowych i aluminiowych ALUPROF, hale magazynowe buduje się z prefabrykowanych elementów z wysokiej klasy stali, a w lekkich konstrukcjach metalowych powstają wiaty przystankowe, szkielety ogrodów zimowych czy też wiaty garażowe. To o nich warto dowiedzieć się kilku rzeczy, zwłaszcza że są szybkie w budowie. Nie są one również drogie i stają się ciekawą alternatywą dla standardowych murowanych garaży.

Czym są lekkie konstrukcje stalowe?

Lekkie konstrukcje stalowe to systemy budowy obiektów, przy których elementami nośnymi są wcześniej przygotowane prefabrykaty w produkcji zakładowej. Wykonywane są one głównie z zimnogiętych cienkich blach stalowych, z których przygotowuje się kształtowniki do dalszej produkcji. W przypadku wiat produkuje się z nich słupy nośne, łaty dachowe, kratownice, ściągi, naciągi, a także specjalne blachy. Tym zajmuje się zakład ślusarski TEDAKON, który z lekkich konstrukcji stalowych tworzy też obudowy śmietników, bramy przesuwne, balustrady i barierki, bramy garażowe, stojaki dla rowerów i inne obiekty według projektów klientów.

Dzięki zaawansowanym parkom technologicznym oraz współpracy z laboratoriami materiałowymi takie przedsiębiorstwa są gotowe również na tworzenie konstrukcji stalowych wielkopowierzchniowych, od obiektów sportowych począwszy, na halach magazynowych kończąc.

Rodzaje wiat garażowych

Wiaty garażowe w lekkich konstrukcjach stalowych mogą być projektowane bardzo dowolnie, zarówno dostosowując swój wygląd do stylu domu klasycznego, jak i nowoczesnego, industrialnego czy też skandynawskiego. Mogą zatem mieć różne kształty dachów, zabudowane lub niezabudowane ściany, a także odmienny rozstaw słupów, które mogą też mieć elementy dekoracyjne i systemy oświetleniowe. Wykończenie i modelowanie wiat garażowych warto zlecić architektom. W przypadku, jeśli zależy nam tylko na funkcjonalnej konstrukcji, wystarczy kierowanie się sugestiami zakładu produkującego prefabrykaty stalowe.

Wracając do rodzajów wiat, wyróżnić można te łączące się ze ścianą budynku lub wysokim ogrodzeniem murowanym, a także te wolnostojące. Coraz chętniej obudowywane są one perforowanymi dekoracyjnymi blachami, które może porastać winorośle czy też pnącza. Nic nie stoi też na przeszkodzie, by wiata garażowa wyposażona została w bramę garażową np. panelową czy elementy wykańczające ze szkła, kamienia naturalnego i drewna.

Zalety wiat stalowych

Wiaty stalowe mają wiele zalet. W przypadku budowy niewielkich obiektów nie trzeba starać się o pozwolenie na budowę – wystarczy zgłoszenie budowy lub robót budowlanych. Ponadto inwestor nie musi martwić się o posadowienie. Wznoszenie konstrukcji stalowych nie wymaga najczęściej szeregu złożonych prac ziemnych, w tym wymiany gruntu na bardziej nośny. Dużą zaletą wiat garażowych z lekkiej stali jest też to, że można łatwo dostosować je do geometrii wolnej przestrzeni na działce oraz do pozostałych warunków technicznych.

Oprócz tego wiaty garażowe z konstrukcji stalowych bardzo szybko się montuje. Postawienie trwa maksymalnie 3 dni i zależy głównie od warunków pogodowych oraz złożoności zamówionych elementów. Wspomnieć też należy o wysokiej wytrzymałości i stabilności wiat, o ich wytrzymałości na wodę, wilgoć, uszkodzenia mechaniczne i promieniowanie UV, a także na mróz. Świetnie zabezpieczają one zatem auto, nie pozwalając na oszranianie jego szyb i karoserii czy korodowanie podwozia. Wszystko to przy ograniczonych kosztach inwestycji. Postawienie wiaty garażowej jest tańsze od budowy murowanego garażu przy domu.