Dla większości mieszkańców miast, a w obecnych czasach także wsi, nieograniczony dostęp do wody jest już niemal regułą. Trudno sobie wyobrazić, jak żyło się dawniej, kiedy wodę pobierano ze studni, a każdą kroplę należało rozsądnie rozdysponować. Jednakże zdarzają się sytuacje, że sieć wodociągowa ulega awarii, a część mieszkańców nie ma dostępu do wody. Jakie mogą być tego przyczyny? Czy da się zapobiegać awariom? 

Co może przyczyniać się do awarii sieci wodociągowej? 

Za awarię sieci wodociągowej uznaje się uszkodzenie przewodu bądź zbrojenia, które odpowiada za częściowy lub całkowity brak możliwości dostawy wody do mieszkańców miasta, miasteczka czy wsi. Głównymi przyczynami awarii są przede wszystkim uszkodzenia zbrojenia oraz braki szczelności czy przepustowości rur. Awarie sieci wodociągowej można podzielić na 2 rodzaje – nagłe oraz stopniowe. Awaria nagła wiąże się z dużym wypływem wody, a jej przyczyna leży zwykle w znaczących zmianach cech wytrzymałościowych materiału. Niestety trudno przewidzieć, gdzie dojdzie do awarii ani jak długo potrwa jej naprawa. Awarie stopniowe powstają zwykle przez dłuższy okres w wyniku nieodwracalnych zmian pierwotnych właściwości materiałów sieci wodociągowej. Zwykle przyczyniają się do nich zużycie techniczne, starzenie i zmęczenie materiału. 

Jak zapobiegać awariom sieci wodociągowej? 

Niektóre przyczyny, takie jak różnica ciśnień pomiędzy odbiorcami i ujęciami lub pomiędzy sieciami rozdzielczymi, trudno jest wyeliminować. Należy jednak mieć świadomość, że do awarii sieci wodociągowych bardzo często przyczyniają się mieszkańcy. Niewłaściwe ułożenie przewodów, dobór nieodpowiednich materiałów lub brak zastosowania wystarczającego zagęszczenia gruntu, który okala rury w znacznym stopniu może przyczynić się do powstania usterki. Jak informuje specjalista z Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Błoniu, obserwujemy również proces zarastania rur w wyniku zachodzących procesów fizykochemicznych i konieczność zwiększenia ciśnienia w danej strefie, a więc większe ryzyko awarii w niedalekiej przyszłości. Niezależnie od przyczyny najważniejsze to sprawne powiadomienie o zaobserwowanej usterce. Dzięki szybkiej reakcji możliwe będzie zlokalizowanie i usunięcie awarii, zanim dojdzie do jej powiększenia. Zwyczajowo wyróżnia się więc 3 etapy usuwania usterki: powiadomienie, lokalizacja oraz naprawa. Dzięki szybkiej reakcji mieszkańców znaczna część usterek zostaje naprawiona nawet w przeciągu 8 godzin.