Bramę garażową warto wybrać już na etapie projektowania domu, aby prawidłowo dopasować otwór wjazdowy do garażu, do parametrów bramy. Przedstawiamy przegląd różnych rodzajów bram garażowych, przede wszystkim w zależności od sposobu ich otwierania, ale także z wyszczególnieniem ich termoizolacyjności, rodzaju zabezpieczeń antywłamaniowych oraz estetyki, komfortu użytkowania i kosztów. Zapraszamy do lektury artykułu.

Rodzaje bram garażowych - przegląd

Oferta różnych rozwiązań dotyczących bram garażowych jest bardzo różnorodna. Rolą bramy garażowej, niezależnie od jej rodzaju jest ochrona miejsca postojowego dla naszego samochodu przed osobami niepowołanymi, a także ochrona pomieszczenia przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Brama garażowa musi też być wygodna w użytkowaniu i estetyczna. Pod względem sposobu otwierania bramy garażowe dzielimy na:

  • bramy segmentowe górne,
  • bramy segmentowe boczne,
  • bramy uchylne,
  • bramy rozwieralne,
  • bramy rolowane.

Omówimy je wszystkie pokrótce.

Jaką bramę garażową wybrać?

Bramy segmentowe górne to rozwiązanie, które obecnie cieszy się największą popularnością. Skrzydło takiej bramy składa się z segmentów połączonych zawiasami. Segmenty te wykonane są zwykle z profili ze stali ocynkowanej, pokrytych blachą stalową. Warstwę wykończeniową może być okleina z tworzywa sztucznego, drewna lub aluminium, może to też być powłoka z farby proszkowej. Segmenty są wypełnione izolacją termiczną a pomiędzy nimi znajdują się uszczelki, chroniące wnętrze pomieszczenia przed warunkami atmosferycznymi. Segmenty poruszają się po prowadnicach zamontowanych do ścian i sufitu garażu – otwarcie bramy polega na schowaniu płaszcza pod sufitem.

Brama segmentowa boczna to rozwiązanie podobne do powyższego, z tym, że tutaj segmenty zachodzą po otwarciu na jedną ze ścian garażu – prowadnice zamontowane są na podłodze i na suficie garażu.

Bramy uchylne przez długi czas stanowiły najchętniej montowane rozwiązanie, ale ostatnio cieszą się mniejszą popularnością, mimo, że są tańsze. Mają prostą konstrukcję i sposób otwierania – skrzydło bramy podnosząc się zachodzi nad samochód, a następnie chowa się pod sufitem. Montuje się je bardzo łatwo, jednak mogą być niezbyt szczelne. Ich drugą wadą jest to, że wymagają nieco miejsca na podjeździe, gdyż w czasie otwierania i zamykania wystają nawet na półtora metra.

Bramy rozwieralne to najbardziej tradycyjny i najtańszy model. Wymagają miejsca na skrzydła na podjeździe, zatem sprawdzą się tylko tam, gdzie podjazd jest płaski i wystarczająco długi. Niezbyt wygodnie korzysta się z nich w czasie śnieżnej zimy, gdy przed otwarciem bramy trzeba odgarnąć śnieg.

Bramy rolowane to rozwiązanie najbardziej wygodne w obsłudze i najbardziej szczelne. Bramy dostępne u producenta bram garażowych Stader, wykonane są z wąskich lameli, które mogą być wypełnione pianką poliuretanową. Dzięki przegubowemu łączeniu na całej długości ramy lamele tworzą pancerz, który w czasie otwierania jest nawijany na wał znajdujący się w kasecie umieszczonej nad otworem wjazdowym.

Wszystkie z tych rodzajów bram mogą być wyposażone w elementy zapewniające bezpieczeństwo. Mogą to być wzmacnianie profile, albo rozwiązania chroniące użytkowników takie jak fotokomórka, automatyczny układ odłączający, blokada przy zerwaniu sprężyny czy funkcja łagodnego zatrzymania. W modelach rolowanych można zainstalować elektromagnetyczny siłownik napędzający bramę.