Autyzm to zaburzenie, które znacznie zakłóca zdolność dziecka do komunikowania się i wyrażania uczuć. Wielokrotnie zatem dzieci autystyczne mają problem z umiejętnością zarówno komunikowania się, jak i umiejętności mowy. Nie oznacza to jednak, że rozwój właśnie mowy nigdy nie nastąpi. Najczęściej dochodzi do opóźnienia o różnym stopniu nasilenia, a stymulowane dziecko w pracy z logopedą np. z gabinetu Melodia Mowy w Krakowie ma większe szanse na łatwiejsze funkcjonowanie m.in. w środowisku szkolnym.
Mowa u dzieci z autyzmem
Już u najmniejszych dzieci z autyzmem można zaobserwować znaczne zaburzenie w komunikacji językowej. Wielokrotnie kilkunastomiesięczne dziecko nie reaguje na głos matki, lub też nie używa własnego głosu w celu zwrócenia na siebie uwagi. Charakterystyczne jest zatem płakanie „po cichu”. Jeśli chodzi o starsze dzieci, często są one w kwestiach kompetencji mowy znacznie opóźnione. Nie nazywają one osób, ani obiektów, czy nie uczą się podstawowych słów „mama” i „tata”. Często sprawiają zatem wrażenie, jakby nie były zainteresowane kontaktem z drugim człowiekiem, lub po prostu, jakby nie słyszały.
W przypadku dzieci z autyzmem, które posiadają większą zdolność do samoistnej nauki mowy, można jednak zauważyć znaczną trudność w odmianie słów, czy w użyciu zaimków osobowych. Często posługują się językiem w sposób chaotyczny, bez opanowania struktur gramatycznych i bez formułowania długich zdań. Z kolei u dzieci z autyzmem, które uczęszczają na terapię od najmłodszych lat, lub u których nie wystąpiło znaczne zaburzenie mowy, można często rozpoznać inną trudność w komunikowaniu się. Mowa o problemach z wykorzystaniem języka w danym kontekście społecznym lub w danej sytuacji. Problemem są metafory, ironia, sarkazm, czy żarty, których dzieci z autyzmem nie rozumieją. Niestety to wpływa na ich dalsze wycofywanie się i strach przed kontaktem z innymi. Pojawia się niekiedy również agresja.
Aby zatem nie dopuścić do takich sytuacji, należy współpracować z logopedą i neurologopedą. W Gabinecie Logopedycznym Melodia Mowy można zadbać nie tylko o rozwój kompetencji mowy, ale o to, aby dziecko autystyczne poczuło się wyjątkowo i mogło z większą łatwością budować kontakt z innymi ludźmi.
Na czym polega terapia logopedyczna dziecka z autyzmem?
Terapia logopedyczna dziecka z autyzmem jest bardzo złożona i nie należy do łatwej. Istotne jest zatem to, aby specjalista logopeda miał bardzo rozwinięte zdolności interpersonalne dotyczące również pedagogiki specjalnej. Ważne jest to, aby ekspert od mowy i komunikowania się dokładnie poznał stan dziecka, obserwując reakcje słuchowe, czy też ruchowe. Istotne jest także przeanalizowanie stanu fizycznego narządów artykulacyjnych. To wszystko składa się na prawidłowy proces terapeutyczny, który musi być również kontynuowany w domu
Na czym polega jednak praca neurologopedy z dzieckiem z autyzmem? Między innymi na ćwiczeniach rozumienia otaczającego go świata, jak również rozumienia mowy werbalnej i niewerbalnej, na wypracowaniu umiejętności prawidłowej koncentracji, wspólnego pola uwagi oraz właściwym używaniu gestu wskazywania palcem i pracy całym ciałem. Terapia ta prowadzona jest przez zabawę, w bezpiecznej przestrzeni dziecko uczy się wchodzić w rolę, nabywa umiejętność zabawy i prawidłowych kompetencji komunikacyjnych.
Gabinet Logopedyczny Melodia Mowy: usługi dla dzieci i dorosłych
Gabinet Logopedyczny Melodia Mowy oferuje wysokiej jakości usługi logopedyczne i neurologopedyczne. Zespół specjalistów dba o indywidualne podejście do każdego pacjenta, dzięki czemu terapia jest dopasowana do jego potrzeb i możliwości. Gabinet wykorzystuje nowoczesne metody i narzędzia terapeutyczne, dzięki czemu efekty terapii są skuteczne i trwałe. Wszyscy pracujący tu logopedzi mają niezbędne kwalifikacje i doświadczenie w pracy z dziećmi i dorosłymi. Dodatkowo, Gabinet Logopedyczny Melodia Mowy znany jest z przyjaznej atmosfery oraz profesjonalnej i miłej obsługi, co wpływa pozytywnie na przebieg terapii.