Finanse w firmie to podstawa jej działalności i sukcesu. Doradztwo w zakresie księgowości i podatków, a także pełne prowadzenie poszczególnych form ewidencji świadczą profesjonaliści z Biura RadKam z siedzibą w Stargardzie.

Pełna księgowość — co oznacza?

Przedsiębiorstwa prowadzące działalność na szeroką skalę muszą wyjątkowo dbać o swoje finanse, a co za tym idzie ich prawidłową ewidencję. Jest to konieczne nie tylko do prawidłowego funkcjonowania firmy i pełnego obrazu jej sytuacji finansowej, ale także do kontroli i weryfikacji, czy jej działania są opłacalne i zgodne z prawem.

Prowadzenie pełnej księgowości nie jest proste, dlatego zwykle firmy, które nie posiadają własnego działu specjalizującego się w jej obsłudze, zlecają to firmom zewnętrznym, takim jak Biuro RadKam ze Stargardu.

Pełna księgowość w rzeczywistości polega na ewidencji operacji gospodarczych poprzez księgi rachunkowe. Formę i zasady, jakie obowiązują podczas prowadzenia takich dokumentów, dokładnie określają przepisy prawa, a ich nieprzestrzeganie jest zagrożone poważnymi konsekwencjami prawnymi dla całej firmy.

Specjalista z Biura RadKam, które oferuje wsparcie w prowadzeniu księgowości i doradztwo podatkowe, dodaje:

Na księgi rachunkowe w praktyce składa się pięć elementów, które jako całość tworzą przejrzysty i dokładny obraz podejmowanych decyzji i działań powiązanych z finansami w firmie.

Cały dokument składa się z:

  • dziennika, czyli chronologicznych zapisów każdej operacji gospodarczej,

  • konta księgi głównej,

  • konta księgi pomocniczej, w obu przypadkach służą one do gromadzenia szczegółowych danych dotyczących finansów,

  • zestawienia obrotów i sald,

  • inwentarza.

Jakie podmioty muszą prowadzić pełną księgowość?

W zależności od charakteru i zakresu działalności, rodzaj prowadzonej księgowości może zostać narzucony odgórnie lub zostać wybrany samodzielnie. Nie mając pewności co do właściwego wyboru, najlepiej zwrócić się po poradę do doświadczonych specjalistów w zakresie księgowości i podatków z Biura RadKam. Fachowcy nie tylko obsługują księgowość, ale także świadczą doradztwo w zakresie założenia i prowadzenia działalności.

Obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych określa Ustawa o Rachunkowości i narzuca go między innymi na:

  • spółki cywilne i handlowe,

  • gminy, powiaty i jednostki budżetowe,

  • polskie oddziały firm zagranicznych.

Ponadto niezależnie od początkowego wyboru lub zakresu działalności, każdy podmiot, który w roku obrotowym przekracza próg przychodów w wysokości 2 milionów euro, jest zobowiązany do przejścia na pełną księgowość i prowadzenia księgi rachunkowej.