Każda firma funkcjonująca w Polsce zobligowana jest do prowadzenia skrupulatnej księgowości oraz rozliczeń podatkowych. W zależności od profilu naszej działalności można wybrać różne formy dokumentacji. Jedną z nich są księgi handlowe określane jako pełna księgowość. Ich prowadzenie jest obowiązkowe dla niektórych firmy. Jednak są też osoby wybierające to rozwiązanie dobrowolnie. Dowiedz się, kto musi posiadać księgi handlowe i jak je prowadzić.

Czym są księgi handlowe?

Księgi handlowe to inaczej mówiąc księgi rachunkowe, czy też tzw. pełna księgowość. Takie określenie wzięło się nie bez powodu, bowiem ewidencja obejmuje szczegółowe zestawienie wszystkich operacji przedsiębiorstwa. W księgach handlowych muszą znaleźć się wszelkie dokumenty sprzedaży i zakupu, a także inne operacje finansowe, takie jak np. przelewy oraz obrót w kasie fiskalnej. To zdecydowanie najbardziej skomplikowany rodzaj księgowości, który wymaga skrupulatności, uważności oraz czasu. Właśnie dlatego zadanie to najlepiej zlecić specjalistom, którzy się na tym znają. Korzystając z biura rachunkowego Auxilia Magdalena Pyda, zyskamy pewność, że księgi będą prowadzone bezbłędnie i zgodnie z wymogami prawnymi. 

Elementy pełnej księgowości 

Dokładną zawartość ksiąg handlowych reguluje ustawa o rachunkowości z 29 września 1994 r. Według wytycznych księga musi zawierać:

  • dziennik – z chronologicznym spisem wszystkich operacji gospodarczych firmy oraz sumą obrotów,
  • księgę główną – składająca się z kont syntetycznych, pod datą otwarcia ksiąg handlowych wypisuje się salda początkowe aktywów i pasywów, a następnie dokonuje się zapisów wszystkich operacji podobnie jak w dzienniku,
  • księgę pomocniczą – czyli tzw. ewidencję analityczną, stanowi ona uzupełnienie informacji zawartych w księdze głównej,
  • zestawienie obrotów i sald – będące zestawieniem zapisów z dziennika i ksiąg, które pozwala zweryfikować czy księgowość jest prowadzona prawidłowo,
  • wykaz aktywów i pasywów – tzw. inwentarz, muszą go prowadzić firmy, które wcześniej nie prowadziły pełnej księgowości.

Kto i kiedy powinien założyć księgi handlowe

Obowiązek prowadzenia pełnej księgowości dotyczy spółek handlowych (czyli z ograniczoną odpowiedzialnością i akcyjnych), banków oraz instytucji działających w ramach prawa bankowego, gmin, powiatów i innych jednostek samorządowych, firm zagranicznych, a także osób fizycznych i spółek, których roczne przychody przekraczają równowartość 2 000 000 euro. Księgi handlowe należy otworzyć w momencie rozpoczęcia działalności lub jej likwidacji, gdy zmieniamy formę prawną, jak również z początkiem nowego roku obrotowego. Natomiast zamknięcie następuje w momencie zakończenia roku obrotowego lub działalności firmy.