Stowarzyszenia zwykłe i zarejestrowane różnią się od siebie w wielu kwestiach, a szczególnie sposobem funkcjonowania oraz wymogami prawnymi. Niemniej jednak łączy je to, że niezależnie od typu organizacji każda zobowiązana jest do prowadzenia księgowości. W artykule podpowiadamy, o czym należy pamiętać, jeśli chodzi o księgowość w stowarzyszeniach, którą warto powierzyć specjalistom z Biura Rachunkowego Enter.
Stowarzyszenia zwykłe a zarejestrowane
Z założenia wszelkiego rodzaju stowarzyszenia stanowią dobrowolne zrzeszenie osób, które posiadają wspólny cel i nie jest on umotywowany zarobkiem. Możemy je scharakteryzować w następujący sposób:
stowarzyszenie zarejestrowane jak sama nazwa wskazuje musi zostać zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym, dzięki czemu zyskuje osobowość prawną, do założenia konieczne jest min. 7 osób, które tworzą zarząd, uchwalają statut i koordynują działalność, a co najważniejsze organizacja ma prawo do prowadzenia działalności gospodarczej,
stowarzyszenie zwykłe nie musi być rejestrowane w KRS, nie posiada osobowości prawnej, a także prawa do prowadzenia działalności gospodarczej, zaletą jest znacznie prostsza struktura organizacji – do założenia wystarczą 3 osoby i wpis w odpowiednim starostwie do ewidencji stowarzyszeń zwykłych.
Pomimo wyraźnych różnic prawnych i strukturalnych, prowadzenie księgowości w stowarzyszeniach jest obowiązkowe niezależnie od ich rodzaju.
Obowiązki księgowo-podatkowe
Zgodnie z przepisami uregulowanymi w ustawie o rachunkowości każda organizacja pozarządowa, a więc także stowarzyszenia muszą prowadzić księgi rachunkowe w celu dokładnej weryfikacji działalności oraz wydarzeń finansowych. Zazwyczaj źródłami finansowania stowarzyszeń są składki członkowskie, darowizny oraz zbiórki publiczne, a także, w przypadku organizacji zarejestrowanych – dotacje lub przychody z działalności gospodarczej oraz odpłatnej. Stowarzyszenia zwykłe mogą stosować uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów polegającą na księgowaniu operacji finansowych. W przypadku stowarzyszeń prowadzących działalność gospodarczą konieczne jest rozliczanie się poprzez księgowość pełną, czyli ewidencję wszystkich transakcji szczegółowo opisaną w księdze rachunkowej. Oprócz tego wszystkie stowarzyszenia zobowiązane są do sporządzenia sprawozdania finansowego, które należy przekazać do Urzędu Skarbowego lub w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej do KRS. Biuro Rachunkowe Enter z siedzibą w Rudzie Śląskiej to jedna z firm oferujących fachową pomoc z zakresu kompleksowej obsługi księgowości w stowarzyszeniach. Zlecając to zadanie fachowcom możemy być pewni, że wszelkie zobowiązania wynikające z tytułu prowadzenia organizacji zostaną spełnione zgodnie z wymogami.
Pomoc w zakładani własnej działalności w ofercie Biura Rachunkowego Enter
Biuro Rachunkowe Enter oferuje profesjonalną pomoc w zakładaniu własnej działalności. Usługi obejmują między innymi:
rejestrację działalności - księgowi pomogą wypełnić wszystkie niezbędne dokumenty i przeprowadzić rejestrację firmy,
doradztwo podatkowe - udzielą porad dotyczących podatków i innych kwestii finansowych,
obsługę księgową - zajmą się prowadzeniem ksiąg rachunkowych, sporządzaniem deklaracji podatkowych oraz rozliczeń z ZUS-em,
usługi kadrowe - pomogą w zarządzaniu kadrami, w tym w sporządzaniu umów o pracę i rozliczaniu wynagrodzeń.
Biuro zapewnia fachową i kompleksową obsługę oraz konkurencyjne ceny. Dzięki pomocy księgowych przedsiębiorca będzie mógł skupić się na rozwoju swojego biznesu.