Faktoring to termin, który jeszcze do niedawna używany był  jedynie przez przedstawicieli dużych korporacji. Obecnie funkcjonuje on również w środowisku małych i średnich firm. Faktoring to narzędzie ułatwiające zarządzanie wierzytelnościami. Na czym dokładnie polega? Jakie korzyści niesie dla przedsiębiorcy? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz poniżej.

Faktoring – co to takiego?

Opóźnienia w płatności faktur oraz zatory finansowe to jedne z głównych czynników, które skutkują spowolnieniem rozwoju firmy. O ile duże korporacje są w stanie sobie z tym poradzić, to dla mikrofirm zjawisko to może oznaczać poważne problemy. Zdarza się, że przedsiębiorcy całymi tygodniami czekają na zaległe płatności od innych podmiotów, a przecież muszą oni dysponować w tym samym czasie środkami, które umożliwią np. zakup materiałów potrzebnych do realizacji usług na rzecz kolejnych klientów.

Jak informuje specjalista z kancelarii „Wonama” – dzięki faktoringowi przedsiębiorcy mogą uzyskać środki finansowe za swoje usługi lub towary w ciągu zaledwie 24 godzin od wystawienia faktury. Jak działa taka usługa? Otóż firma faktoringowa przyznaje właścicielowi firmy, który czeka na spłatę należności limit, w ramach którego odblokowana zostaje część lub całkowita wartość wystawionej faktury. W rezultacie przedsiębiorca może od razu skorzystać z należnej mu gotówki, by np. wypłacić pracownikom wynagrodzenia, opłacić podatki czy zainwestować w rozwój firmy. Z faktoringu od ponad 20 lat z powodzeniem korzystają duże przedsiębiorstwa. Wiele firm faktoringowych równie chętnie też świadczy takie usługi dla np. jednoosobowych działalności gospodarczych.

Zalety faktoringu

Największą zaletą faktoringu jest fakt, że przedsiębiorca nie zamraża swoich pieniędzy, a może dysponować nimi praktycznie od razu po wystawieniu faktury. Zapewnia to stabilizację finansową firmy, a także gwarantuje jej bezpieczeństwo. Ponadto przedsiębiorca może zaoferować swoim kontrahentom dłuższe terminy spłaty należności, co dla wielu podmiotów jest dużą zaletą. Z racji tego, że klienci chętniej współpracują z taką firmą, otrzymuje ona więcej zleceń, co bezpośrednio przekłada się na zyski. Warto podkreślić też, że faktoring nie wpływa negatywnie na zdolność kredytową przedsiębiorstwa, ani jego bilans. Wręcz przeciwnie – firma, która w terminie reguluje wszystkie swoje należności oraz realizuje wszystkie zlecenia o czasie, postrzegana jest w branży jako prestiżowa i w pełni profesjonalna.

Przy wyborze firmy faktoringowej warto kierować się doświadczeniem jej pracowników oraz elastycznością oferty. Powinna być ona jak najlepiej dopasowana do branży, w której działa dane przedsiębiorstwo. Równie ważne są referencje i certyfikaty firmy faktoringowej, które stanowią dowód jej rzetelności i wiarygodności.