Sercem każdego auta jest silnik, więc warto o niego dbać, aby służył nam jak najdłużej. Zakup nowej jednostki z reguły jest już bowiem nieopłacalny. Przy eksploatacji samochodu powinniśmy więc zwracać szczególną uwagę na sygnały, które mogłyby świadczyć o jego awarii. Zakład mechaniki pojazdowej Auto Szlif, który na co dzień zajmuje się kapitalnymi remontami silników, przedstawia typowe objawy wskazujące na problem z tym ważnym podzespołem.

Podejrzane stukoty

Odgłos stukania, który dochodzi spod maski, może oznaczać problemy z rozrządem lub wskazywać na zużycie panewek korbowodowych silnika. W tym drugim przypadku podejrzane dźwięki mogą być bardzo delikatne, więc będą najlepiej słyszalne na biegu jałowym. Jeżeli w porę nie odwiedzimy warsztatu samochodowego i nie dokonamy naprawy korbowodów, to może dojść nawet do pęknięcia bloku silnika. Jeśli stukot pojawi się nagle i przybiera gwałtowną formę, to trzeba natychmiast wyłączyć silnik.

Dymienie na niebiesko

Szczególnie niepokojący jest dym o niebieskim odcieniu, który spowodowany jest spalaniem oleju silnikowego. Jeżeli temu objawowi towarzyszy dodatkowo spadek poziomu oleju w silniku, to możemy być niemal pewni, że mamy do czynienia z poważną awarią silnika. Jak podkreśla specjalista z zakładu mechaniki pojazdowej Auto Szlif:

Ważny jest także moment, w którym pojawiają się niebieskie spaliny. Jeśli dostrzeżemy je na biegu jałowym, a także przy pracy pod obciążeniem, wówczas należy wymienić pierścienie tłokowe. Z kolei uszkodzone uszczelniacze zaworowe będą powodować intensywne dymienie tylko podczas zmniejszania obrotów jednostki napędowej,

Dymienie na biało

To także poważny objaw, wskazujący na przedostawanie się do silnika płynu chłodniczego w wyniku nieszczelnej głowicy. Obniżony poziom płynu chłodniczego tylko potwierdza tę diagnozę. W wariancie najbardziej pesymistycznym mogło dojść również do pęknięcia głowicy lub bloku jednostki napędowej. Wymiana uszczelki pod głowicą wbrew pozorom nie jest tanią usługą, bo zazwyczaj konieczne jest wyjęcie całego silnika, co generuje duże koszty.

Wycieki oleju z silnika

Jeśli zauważymy plamę oleju pod miejscem, w którym zaparkowaliśmy samochód, to koniecznie odstawmy auto do warsztatu. Niedobór oleju silnikowego szybko bowiem doprowadzi do zatarcia jednostki napędowej. Wyciek może świadczyć o przetartych lub poluzowanych przewodach i uszczelkach albo o pękniętej misce olejowej. Takie objawy są też typowe przy znacznym zużyciu całego silnika.