Do dróg szybkiego ruchu należą autostrady i tzw. „ekspresówki”. Pozwalają na wygodne podróżowanie bez kolizji i wypadków. Są też niezwykle ważne w polskiej sieci drogowej i stale są tworzone nowe kierunki. Mają przy tym swoje wady i zalety. Jakie są wobec tego podobieństwa, a jakie różnice między nimi? Jakie są ograniczenia prędkości i ile wynoszą?

Mapa autostrad i dróg

Budowa dróg w Polsce stale się poszerza. Do tej pory powstało ok. 1 tys. km autostrad i ponad 2 tys. km dróg ekspresowych. Wciąż planowane są nowe. W zamiarze do 2025 r. mają osiągnąć 2. tys. i 4 tys. km. Drogi w budowie będą obejmować m.in. autostradę A2, biegnącą w stronę wschodniej granicy. „Ekspresówki” natomiast są rozwijane na bieżąco. Już teraz autostrady i drogi ekspresowe w Polsce tworzą rozbudowaną sieć, która łączy północne części kraju z południem, a wschód z zachodem. Powstałe trasy łączą Rzeszów z Gdańskiem, Białystok z Katowicami czy Warszawę z Poznaniem. Roboty drogowe wciąż jednak trwają, co wpłynie korzystnie na podróżowanie po kraju i za granicę.

Wspólne cechy dróg i autostrad

Autostrady i drogi ekspresowe oznaczane klasą A i S łączy wiele podobieństw. Drogi w Polsce obu typów są zarezerwowane tylko dla pojazdów samochodowych. W związku z tym nie można się na nich poruszać takimi środkami transportu jak m.in. rowerami, ciągnikami rolniczymi czy zaprzęgami. Zakaz wstępu mają na nie poza tym piesi. Ponieważ liczna wjazdów i zjazdów jest limitowana, drogi ekspresowe i przecznice nie są przeznaczone do lokalnego ruchu. Drogi szybkiego ruchu w Polsce w tym przypadku zakazują zawracania, cofania oraz zatrzymywania się na pasie pomiędzy jezdniami. Wyjątkiem są skrzyżowania oraz miejsca do tego przeznaczone, a także różnego rodzaju awarie. Jeśli dojdzie do sytuacji awaryjnej, kierowca musi powiadomić o niej pozostałych uczestników ruchu. Wówczas konieczne będzie przeniesienie auta z szosy. Niezbędne będzie skorzystanie z usługi pomocy drogowej.

Drogi ekspresowe i autostrady w Polsce – podstawowe różnice

Za autostradę uważa się drogę publicznego użytku. Jest zbudowana z co najmniej dwóch trwale rozdzielonych jezdni. Z kolei budowa dróg ekspresowych w Polsce zakłada utworzenie jednej lub dwóch pasów ruchu. Różnią się przy tym umiejscowieniem węzłów. Na pierwszych przerwy między poszczególnymi nie mogą być większe niż 15 km (5 km – gdy są w pobliżu większych miejscowości). Podczas gdy odległość między węzłami na „ekspresówkach” wynosi maks. 3 i 5 km. W kwestii szerokości przejazdu różnica wynosi ok. 0,20 m, a rozbieżność między pasami drogowymi wynosi ok. 20 m. Dysproporcja występuje również w różnym oznakowaniu klas jezdni oraz w ograniczeniach prędkości. Dopuszczalna prędkość na ekspresowej drodze równa się 100 km/h (jednojezdniowa) lub 120 km/h (dwujezdniowa). Natomiast maks. prędkość na autostradzie sięga 140 km/h. Firmy zajmujące się brukarstwem muszą wziąć także pod uwagę fakt, że na drogach ekspresowych mogą się znaleźć kolizyjne skrzyżowania. Dopuszcza się także jeżdżenie po niej miejskimi autobusami. Inaczej niż na autostradach, które z kolei muszą być ogrodzone.

Jednak najpopularniejsza jest budowa autostrad w Polsce. Są one najbezpieczniejszym środkiem przejazdu. Są szersze niż „ekspresówki” nawet o 25 cm, a łuki na zakrętach są łagodne, przez co nie powodują wypadków. Węzły co 15 km i brak skrzyżowań również sprzyja wygodnej jeździe.