Klimatyzacja samochodowa to warunek komfortowej jazdy bez względu na porę roku. Jednak wraz z biegiem czasu odpowiadający za chłodzenie lub osuszanie czynnik zaczyna odparowywać. Skutkuje to pogorszeniem się funkcjonowania całego układu wentylacyjnego. Zaprzestanie jego używania może się przyczynić do rozszczelnienia. Wtedy konieczne jest uzupełnienie składających się na niego preparatów konserwujących i smarnych. 

Przebieg nabijania klimatyzatorów

Profesjonalne nabijanie klimy jest tak samo ważne jak regularna konserwacja i pielęgnacja. Po kontroli szczelności układu klimatyzacyjnego i ewentualnemu zalutowaniu mechanik tworzy tzw. próżnię. Do sprawdzenia szczelności systemu po przeprowadzonej pracy stosuje azot. Następnie techniką odsysania wymienia zużyty czynnik chłodzący. Do napełnienia używa specjalnej butli. Cały proces ładowania nie należy do szybkich. Odkręcenie w odpowiedni sposób tzw. manometrów pozwoli zorientować się, kiedy zakończyć cały zabieg. Warto wiedzieć, że smarujący olej zabezpiecza przy okazji przed pękaniem elementów układu i jego rozszczelnieniem. Z zasady zaleca się przeprowadzenie odgrzybiania klimatyzacji. Czasem konieczna jest rozbiórka i mechaniczne czyszczenie, a także wymiana np. kabinowego filtra. Różnego rodzaju testy np. temperatury pozwalają ocenić funkcjonowanie instalacji.

Jak często nabijać klimatyzator samochodowy?

Klimatyzator do samochodu powinien być regularnie kontrolowany. Jest to szczególnie zalecane latem, ponieważ wtedy zużywa się najwięcej preparatu go wypełniającego. Przez cały rok natomiast wykorzystuje się z niego ok. 10%. W tym celu uzupełnia się czynnik, który odprowadza ciepło oraz preparat smarujący. Zazwyczaj stosuje się czynnik HFO-1234yf bądź R-134a. Korzystne jest przeprowadzanie procesu co najmniej raz w roku.

Jak długo trwa nabijanie klimatyzacji samochodowej?

Długość nabicia klimatyzacji zależy m.in. od systemu oraz szczelności. Na czas wpływa także doświadczenie fachowca. Z reguły serwis klimatyzacji samochodowej, jeśli nie napotka w międzyczasie żadnych problemów, a szczelność będzie odpowiednia, trwa maks. 50 min. Uzupełniony chłodzący czynnik klimatyzacji pozwala na wygodną i bezpieczną jazdę przez długi czas. Dlatego warto przeznaczyć więcej czasu na znalezienie specjalisty. Skorzystanie z serwisu lub warsztatu samochodowego zagwarantuje wysoką jakość obsługi. 

Cena nabicia klimatyzacji

Koszt uzupełniania klimatyzacji podlega kilku parametrom. Wysokość ceny wyznacza typ czynnika. Im nowszy model np. R1234yf, tym będzie droższy. Jednak podniesienie stawki dotyczy również starszych czynników. Różnica 50-100 zł występuje w różnych miastach, dlatego warto porównać cenniki dostępne np. na stronach internetowych serwisów i sklepów z częściami samochodowymi. Zwykle obejmuje kompleksową usługę. Składa się na nią kontrola przez mechanika szczelności, uzupełnienie oleju i napełnienie nim składnika.

W związku ze stałym wzrostem cen, na rynku można spotkać tańsze zamienniki. Zaliczają się do nich dostarczane ze Wschodu butle ze starymi czynnikami. Mimo to lepiej nie ryzykować i nie korzystać z nie mających certyfikatu środków. Ich użycie może skutkować utratą gwarancji oraz usterkami związanymi z przypuszczalnie nieprawidłowym funkcjonowaniem całego układu. Wszystko zależy od jakości obsługi, cen i lokalizacji warsztatu. Nabijanie klimatyzacji jest jednak obowiązkowe. Powinno być dokonywane co najmniej 1 na 2 lata.