Regularna wymiana oleju silnikowego, płynu hamulcowego i chłodniczego oraz innych płynów eksploatacyjnych to podstawa prawidłowego użytkowania auta. Zaniedbania w tym zakresie mogą prowadzić do szybszego zużywania się części oraz zagrażać bezpieczeństwu ruchu. Sprawdźmy, jak często należy wymieniać płyny, oraz jak określić poziom cieczy w zbiornikach.  

Olej silnikowy – częstotliwość i warunki wymiany

Olej silnikowy wymienia się wraz z filtrem zgodnie ze wskazówkami producenta lub co 12-15 tysięcy km. W przypadku samochodów z instalacją gazową okresy wymiany powinny być krótsze – optymalnie po 10 tys. km. Poziom oleju należy sprawdzać co najmniej raz w miesiącu i przed dłuższą podróżą – na bagnecie pomiarowym znajdują się wskaźniki minimalnego i maksymalnego poziomu cieczy. Nowe samochody mogą zużywać nieco więcej płynów eksploatacyjnych, dlatego należy regularnie dolewać olej.

Aby mieć pewność, że olej został odpowiednio dobrany do mocy i specyfiki silnika, warto skorzystać z usług profesjonalnego serwisu, takiego jak Kris Car K. Spoczyński. Mechanik wskaże olej, który jest nie tylko kompatybilny z konkretnym modelem auta, ale również przystępny cenowo.

Olej w skrzyni biegów – wymiana

Olej w przekładniach manualnych powinien być wymieniany co 40-60 tys. km. W przypadku skrzynki automatycznych wymiana płynów jest kwestią indywidualną – zdarza się, że nie trzeba go wymieniać w ogóle i wystarczy systematyczne uzupełnianie braków.

Płyn hamulcowy – o czym pamiętać?

Wymiana płynu hamulcowego jest zalecana nie rzadziej niż co dwa lata. Zbyt duże ilości płynu obniżą temperaturę wrzenia, co może doprowadzić do zagotowania cieczy i obniżenia efektywności hamowania. Z kolei zbyt duża zawartość wody spowoduje korodowanie elementów układu hamulcowego i szybsze zużywanie się części. Biorąc pod uwagę kwestie bezpieczeństwa, stan płynu hamulcowego powinien być sprawdzany w czasie każdego przeglądu okresowego.

Płyn chłodniczy – kiedy wymieniać?

Wymiana płynu chłodniczego powinna nastąpić wówczas, gdy temperatura krzepnięcia jest zbyt wysoka – najlepiej co 2-3 lata. Oprócz właściwości chłodzących płyn chłodniczy odpowiada za smarowanie elementów układu chłodniczego i zabezpiecza dodatkowe pompy wspomagające przepływ cieczy.

Płyn wspomagania kierownicy

W czasie przeglądu mechanik udzieli informacji czy płyn należy wymieniać, czy tylko dolewać. Wymiana płynu wspomagania kierownicy następuje wówczas, gdy płyn wydaje się mętny i nieco zabrudzony.

Płyn do spryskiwaczy

Oferta producentów akcesoriów samochodowych obejmuje dwa rodzaje płynów – zimowy i letni. Płyn zimowy ma mocną woń alkoholu i służy do pozbywania się oblodzeni, z kolei płyn letni lepiej usuwa tłuste zabrudzenia i ma przyjemniejszy zapach. Najtańsze płyny mogą przyspieszyć zużycie piór wycieraczek, dlatego lepiej używać środków polecanych przez mechanika.