Każdy pojazd zmechanizowany wymaga od użytkownika uwagi, ważna jest także odpowiednia pielęgnacja. Szczególnie jest to ważne, kiedy prowadzimy działalność, która bez pojazdu nie funkcjonuje, np. spedycja. Jednym z najbardziej zaniedbywanych elementów w każdym samochodzie są filtry. Warto jest jednak je poznać, aby wiedzieć, czym dokładnie są, za co odpowiadają, i do czego ich zaniedbanie może doprowadzić.

Kiedy zapytamy kierowcy o elementy auta, które wymagają kontroli i należy je wymieniać, bardzo często w pierwszej kolejności usłyszymy o sprawdzeniu silnika, poziomu oleju, hamulców czy ogólnie zawieszenia. Gdzieś dopiero przy końcu usłyszymy o konieczności wymiany filtrów. Pamiętają o nich ci, którzy znają temat i wiedzą, że ich wymiana jest droga oraz ci, którym przyszło już płacić za wymianę tego elementu.

Czym są katalizator oraz DPF.

Z definicji, katalizator jest częścią układu wydechowego, która odpowiada za czyszczenie spalin. Jego rolą jest zmniejszenie ilości niepożądanych składników, będących efektem spalania paliwa. Katalizatory pełnią rozmaite funkcje, np. filtr cząstek stałych odpowiada za podtrzymanie wysokiej temperatury. Aby katalizator działał poprawnie, w jego wnętrzu znajdziemy rod, pallad oraz platynę. Katalizatory spotkamy zarówno w samochodach osobowych, jak i samochodach ciężarowych czy maszynach rolniczych. Ich czyszczeniem, czy renowacją, bądź wymianą filtrów, zajmuje się serwis katalizatorów Rutkowski SERWIS. Wspomniany DPF to nic innego jak filtr cząstek stałych. Nazwę swoją zawdzięczają rolę, a więc filtrują spaliny z cząstek stałych, którymi w większości są cząstki niespalonego węgla na kształt znanej z lokali sadzy. Wspomniane metale szlachetne służą samoregeneracji filtra. DPF, w niektórych modelach, zastąpił również sam katalizator, i w tych samochodach nie tylko eliminuje cząstki stałe, ale również redukuje związki szkodliwe. Obecnie jednak tego rozwiązania się nie stosuje. W samochodach ciężarowych znajdziemy również mniej znany, katalizator wstępny neutralizuje tlenek węgla i węglowodory, które z kolei tworzą aldehydy.

Od strony technicznej.

Gdy już mamy pojęcie, że DPF oraz katalizator, to dwa zupełnie odrębne elementy, warto, przyjrzeć się konstrukcji takiego rozwiązania. Katalizatory w osobówkach dzielą się na metalowe oraz ceramiczne. Metalowe wykonane są z cienkiej, stalowej taśmy pokrytej falistą wstęgą z nałożoną warstwą metali szlachetnych. Ceramiczne w przekroju przypominają plaster miodu, a ceramiczne kanaliki pokryte są metalami szlachetnymi.

Katalizator DPF składa się z ceramicznego wkładu, o konstrukcji wspomnianych kanalików, z których każdy pojedynczy kanalik zatkany jest z jednej strony. Takie rozwiązanie zmusza spaliny do przechodzenia przez porowate ściany kanalików, które zatrzymują sadzę.

W pojazdach ciężarowych budowa danego układu wydechowe zależna jest od normy emisji spalin.

W samochodach osobowych obok filtrów DPF i FAP znajdziemy GPF, które stanowią nowe rozwiązanie, mające za zadanie oczyszczać spaliny benzynowe.

Z uwagi na swoją rolę, filtry te często się zapychają. Wymagają więc częstego czyszczenia, regeneracji, a niekiedy i wymiany całego filtra. Regeneracja odbywa się poprzez wymianę wkładów w filtrach, obróbkę cieplną czy z użyciem sprężonego powietrza.