W wyniku nawet zwykłego i ekonomicznego użytkowania wszystkie systemy i mechanizmy w pojazdach mechanicznych ulegają zużyciu, w tym silniki. Remonty kapitalne oraz usługi regeneracji, polegające między innymi na szlifowaniu wałów korbowych przeprowadza Zakład Mechaniki Pojazdowej Auto Szlif w Częstochowie. W jaki sposób przebiega remont silnika z układem tłokowo-korbowym i czy ma on sens? A może lepiej kupić nową maszynę?

Jak wygląda układ korbowy silnika?

Dzięki układowi korbowemu silnika tłokowego następuje zamiana ruchu posuwisto-zwrotnego w obrotowy, co z kolei powoduje moment obrotowy. Rdzeń składa się z tłoka, korbowodu, wału korbowego oraz sworznia tłokowego. Zamocowany do korbowodu tłok porusza się w górę i w dół. Korbowód łączy się z nim w górnej części za pomocą sworznia, (dzięki czemu możliwy jest ruch wahadłowy). Na dole zaś połączony jest z wałem korbowym. Panewki zamocowane są pomiędzy korbowodem a wałem. W chwili, kiedy tłok pcha korbowód, na wykorbienie wału wywierany jest nacisk, dzięki czemu wał zaczyna się poruszać obrotowo. Poszczególne części układu, takie jak tłok i jego pierścienie, sworzeń, rolki czy podkładki oporowe, w wyniku pracy ulegają zużyciu. Dobra wiadomość jest taka, że można je wymienić. Regeneracją i naprawą wałów korbowych, a także kapitalnymi remontami silnika zajmuje się Zakład Mechaniki Pojazdowej Auto-Szlif w Częstochowie. Usługi dotyczą:

  • silników do motocykli,

  • siników do osobówek,

  • silników do samochodów ciężarowych, w tym TIR-ów,

  • silników do ciągników.

Dzięki wysokiej jakości podzespołom z Niemiec naprawa kadłubów i korbowodów przebiega sprawnie, a zregenerowane układy mogą bezawaryjnie pracować jeszcze przez wiele lat.

W jaki sposób przebiegają remonty kapitalne silników?

Istnieje kilka możliwości zdiagnozowania usterki wewnątrz silnika. Jedną z nich jest osłuchanie mechanizmu podczas dużych obciążeń. Stukot w dolnej części zazwyczaj oznacza konieczność odwiedzenia mechanika.

Czynności w zakresie naprawy silników jest wiele. Przykładowo, jeżeli na tłoku nie widać pęknięć ani zarysowań, a luz pomiędzy tym elementem a cylindrem znajduje się w dopuszczalnej granicy, nie trzeba go wymieniać. Sworzeń natomiast zastępuje się nowym już w momencie wystąpienia stuków. Nowe pierścienie należy założyć w przypadku, kiedy stare są pęknięte, zapieczone w rowkach, porysowane lub utraciły sprężystość. Z kolei wał korbowy można regenerować, szlifując go, polerując, a następnie wyważając.

– tłumaczy ekspert z częstochowskiego Zakładu Mechaniki Pojazdowej Auto-Szlif, zajmującego się między innymi regeneracją wałów oraz naprawą głowic do silników. Dzięki ponad piętnastoletniemu doświadczeniu w branży, wyspecjalizowanej kadrze pracowniczej oraz nowoczesnemu zapleczu maszynowemu i diagnostycznemu wszystkie, zlecone prace przebiegają sprawnie i fachowo, o czym świadczy stale powiększające się grono zadowolonych klientów.