Głowica silnika pełni szereg funkcji niezbędnych do prawidłowej pracy urządzenia. Wraz z upływem czasu oraz na skutek codziennej eksploatacji element ten się zużywa. Zamiast kupować nowy, zazwyczaj wystarczy regeneracja. Na czym polega naprawa głowic motocyklowych? Czym jest planowanie głowicy? W jaki sposób przebiega szlifowanie wałów korbowych? Tajniki swojej pracy ujawniają eksperci z firmy Piotrex, zajmującej się naprawą głowic silnikowych.

W jaki sposób naprawia się głowice motocyklowe?

Zadaniem głowicy – ciągnikowej, motocyklowej i każdej innej – jest zamykanie komory, dzięki czemu paliwo może być spalane. Zazwyczaj element też służy w charakterze korpusu dla mechanizmu rozrządu. W głowicach znajdują się ponadto kanały olejowe i chłodnicze oraz czujniki do pomiaru ciśnienia oleju i temperatury płynu chłodniczego. Do objawów uszkodzenia tego niezwykle ważnego komponentu zaliczyć można biało-niebieskie spaliny, wahania obrotów, spadek mocy i drgania silnika, stukanie czy ubytek płynu chłodniczego, a nawet jego mieszanie się z olejem. Awarię głowicy mogą spowodować nagłe zmiany temperatur, przegrzanie jednostki napędowej oraz długie stanie na mrozie. Dobrą informacją jest ta, że komponent ten można skutecznie regenerować, przywracając mu pełną sprawność fabryczną.

Naprawa głowicy przebiega wieloetapowo. W pierwszej kolejności sprawdza się uszczelkę. Uszkodzona powoduje bowiem wystąpienie niewłaściwego ciśnienia w komorze spalania. Następnie wymienia się gniazda zaworowe i prowadnice oraz wstawia nowe zawory. Jeżeli uszkodzenia nie są zbyt duże, elementy te wystarczy zeszlifować.

– wyjaśnia ekspert z firmy Piotrex, zajmującej się szlifowaniem bloków silnikowych oraz planowaniem głowic.

Czym jest planowanie głowicy?

Jednym z etapów regeneracji głowic jest ich splanowanie. Pomimo niecodziennej nazwy sama czynność nie jest trudna i opiera się na wyrównaniu powierzchni stykowej pomiędzy blokiem silnika a jego głowicą. W zależności od materiału zastosowanego do produkcji głowicy używa się szlifierek magnetycznych lub frezarek.

Płyn chłodniczy nie może się przedostawać i mieszać ze smarem, dlatego szlifowanie płaszczyzn głowic musi być niezwykle precyzyjne i zapewniać pełną szczelność komory spalania.

– tłumaczy ekspert z firmy Piotrex, świadczącej kompleksowe usługi w zakresie naprawy i regeneracji różnego rodzaju głowic, w tym szlifowania bloków silnika. Wszystkie prace przeprowadzane są z najwyższą starannością, dzięki czemu zreperowane elementy będą mogły bezawaryjnie służyć przez długi czas. O jakości wykonywanych czynności regeneracyjnych świadczą wyłącznie pozytywne opinie zadowolonych klientów.