Jak często należy dokonywać wymiany klocków hamulcowych? Czy serwis wulkanizacji naprawdę trzeba odwiedzać dwa razy w roku? Czy wymiana filtrów musi być połączona z wymianą oleju? Znasz odpowiedzi na te pytania? Sprawdź, czy pokrywają się z opinią ekspertów z warsztatu Norbi-Car – polecanej stacji diagnostycznej w Srocku, świadczącej usługi mechaniczne, w tym wymianę tulei, uszczelek, sprężyn i płynów.

Jak często powinno się wymieniać klocki hamulcowe?

Klocki stanowią jeden z najważniejszych i jednocześnie najszybciej zużywających się elementów układu hamulcowego. Ich rola polega za zatrzymywaniu pojazdu. Klocki umieszczone są w zaciskach. Po wciśnięciu hamulca przez osobę kierującą samochodem zaciskają się na tarczy. Ich sprawność musi być zatem pełna.

Kierowcy jeżdżący spokojnie mogą spokojnie wymieniać klocki hamulcowe co 30, a nawet co 50 tysięcy przejechanych kilometrów. Właściciele pojazdów prowadzonych dynamicznie powinni odwiedzać zakład mechaniczny zdecydowanie częściej – co 10-20 tys. km. Niezależnie jednak od tego, ile wskazuje licznik, do mechanika trzeba się wybrać niezwłocznie, jeśli zaobserwuje się wibracje, szumy, piszczenie lub wrażenie bicia albo nierównomierne hamowanie.

– radzi ekspert z zakładu samochodowego Norbi-Car w Srocku, zajmującego się między innymi wymianą płynu hamulcowego, tarcz i klocków, a także kompleksową diagnostyką i naprawą aut.

Jak często należy zmieniać opony?

Chociaż według przepisów minimalna głębokość bieżnika może wynosić 1,6 mm, nie oznacza to wcale, że na jednym komplecie opon można jeździć non stop, aż do momentu, kiedy wyżłobienia spłycą się do wspomnianej wartości granicznej. Ogumienie dzieli się na całoroczne, letnie oraz zimowe. Te dwa ostatnie rodzaje, ze względu na rodzaj mieszkanki użytej do produkcji, a także odmienny kształt bieżnika, wymagają sezonowej zmiany w momencie, kiedy średnia temperatura dobowa osiąga poziom 7 stopni Celsjusza.

Modele zimowe przegrzewają się w wysokich temperaturach, co w konsekwencji prowadzi do obniżenia przyczepności do podłoża, wydłużenia drogi hamownia i zwiększenia spalania. Letnie ogumienie, ponieważ ma rzadsze wyżłobienia, nie jest z kolei w stanie odprowadzić nadmiaru wody zalegającej na drogach zimą. W efekcie takie opony ślizgają się, co zmniejsza możliwość manewrowania pojazdem.

– tłumaczy ekspert z warsztatu samochodowego Norbi-Car, świadczącego usługi wymiany opon oraz wulkanizacji – TIR i aut osobowych. Do koszyka ofertowego zalicza się również okresowa wymiana uszczelek, żarówek czy sprężyn.

Dlaczego olej wymienia się wraz z filtrem?

Zadaniem filtra oleju jest oczyszczanie płynu ze wszystkich zanieczyszczeń, jakie mogą się w nim znaleźć w związku z pracą jednostki napędowej. Czysty olej zachowuje swoje parametry dłużej, a to przekłada się na mniejsze zużycie oraz wydajniejszą pracę silnika.

Ponieważ na filtrze odkładają się różnego rodzaju osady, sadza, a nawet drobinki metalu, które powstają w wyniku ścierania się elementów silnika, ciśnienie na wejściu do filtra wzrasta, podczas kiedy na jego wyjściu spada. Dlatego też, zarówno olej, jak i filtry wymienia się co każde 15 tysięcy przejechanych kilometrów lub po roku, jeśli pojazd jest eksploatowany w mniejszym stopniu. W żadnym razie nie wolno przejechać więcej niż 30 tys. km bez wizyty w serwisie.

– informuje ekspert.