Honowanie to proces realizowany przy użyciu kamieni szlifierskich, który ma na celu wygładzenie profilu cylindra. Pracownik firmy DZIAK zauważa, że dzięki zniwelowaniu ubytków, powstałych podczas pracy tłoku i pierścieni, praca silnika jest bardziej płynna, a zużycie oleju – ograniczone. Sprawdźmy, na czym polega działanie honownicy.
Honowanie cylindra – cele obróbki
Honowanie to część procesu obróbki cylindra, której celem jest nadanie struktury siatki honowniczej bądź korekcja geometrii cylindra. Specjalista z DZIAK zauważa, że wykonanie rys o odpowiedniej głębokości pozwala zachować cienką warstwę oleju, która rozgranicza powierzchnię cylindra od pierścienia i tłoka. W rezultacie nie dochodzi do tarcia granicznego, a trwałość elementu jest o wiele większa. Warto przy tym zaznaczyć, ze procedura nie wpływa na zwiększenie średnicy cylindra. Drugi powód honowania ma związek ze zużywającym się nierównomiernie cylindrem. W zależności od tego czy część przybrała kształt stożkowy, czy owalny, pracownicy DZIAK dobiorą odpowiednią metodę korekcji.
Honowanie cylindrów – jakie korzyści?
Podstawową korzyścią wynikającą z honowania cylindrów jest wyrównanie profilu, a co za tym idzie – obniżenie tarcia, zwiększenie efektywności pracy silnika oraz obniżenie temperatury pracy. Specjalista z DZIAK zaznacza ponadto, że proces umożliwia pozbycie się pomniejszych rys oraz śladów na gładzi, co skutkuje zmniejszonym zużyciem oleju. Co istotne, honowanie ma zasadniczy wpływ na zmianę rozmiarów cylindra, a w konsekwencji – przygotowanie pod kolejne selekcje tłoka.