Popularność samochodów z silnikiem diesla sprawiła, że pojawiła się konieczność montowania w nich filtra DPF. W miastach jest coraz więcej smogu, dlatego należy ograniczać ilość szkodliwych substancji emitowanych do atmosfery wraz ze spalinami. Takie właśnie zadanie ma filtr DPF – oczyszcza on spaliny z cząstek stałych, które są najbardziej szkodliwe i które bez trudu przedostają się do ludzkiego układu oddechowego.
Jak działa filtr DPF
Filtr DPF to jedna z tych części samochodowych, której funkcje są bardzo ważne nie tylko dla pracy pojazdu, ale również dla ludzkiego zdrowia. Filtr cząstek stałych ma dwa zadania: po pierwsze zatrzymanie cząstek stałych, które wydobywają się z silnika, a po drugie ich wypalenie wewnątrz filtra. Dzięki wypalaniu cząstek filtr ma dłuższą żywotność i to właśnie zaniechanie tego procesu jest najczęstszą przyczyną awarii tego urządzenia.
Zasadniczo filtr DPF jest prostym, montowanym za katalizatorem urządzeniem, stanowiącym część układu wydechowego. Znajduje się w puszce wykonanej ze stali nierdzewnej. Wewnątrz puszki jest ceramiczny korpus filtra DPF. Budowa filtra bazuje na zagęszczonych kanałach, które ustawione są równolegle względem siebie, tworząc gęstą siatkę. Kanały są zamknięte z jednej strony naprzemiennie: od strony wylotowej i dolotowej. Taka konstrukcja sprawia, że spaliny, które wpadają do filtra – żeby dostać się do kanałów wylotowych – przebijają się przez ścianki kanałów wlotowych i w tym czasie zostawiają cząstki sadzy.
Co zrobić, kiedy filtr DPF przestanie działać?
Filtr DPF może z czasem ulec zanieczyszczeniu i potrzebować regeneracji. W takiej sytuacji najlepiej skorzystać z pomocy specjalistów, takich jak firma MK-Cars s.c. Zajmują się oni dopalaniem cząstek stałych w sztucznie stworzonych warunkach, żeby przywrócić sprawność urządzenia. Nie jest to jednak tania usługa, bo jej koszt może wynieść nawet 3000 zł.
Dlatego wielu właścicieli samochodów decyduje się na usunięcie filtra DPF. Z pewnością jest to rozwiązanie tańsze – średnio w Polsce koszt takiej usługi to ok. 2000 zł – ale taka praktyka nie jest zgodna z prawem. Co więcej, samo usunięcie filtra DPF nie wystarczy, trzeba jeszcze wprowadzić zmiany w oprogramowaniu samochodu na takie, które odpowiada starszemu modelowi auta, pozbawionemu filtra DPF. Obecnie większość samochodów, jakie opuszcza fabryki, jest dostępna wyłącznie z filtrem DPF i nie ma swoich odpowiedników w modelach pozbawionych tej części.