Specyfika globalnego rynku sprawia, że często miejsce wytworzenia produktu jest znacznie oddalone od obszarów jego dystrybucji. Wymaga to stworzenia sieci połączeń pozwalających na szybki i bezpieczny przewóz towarów. Możliwości jest przy tym bardzo wiele, a klucz stanowi znalezienie optymalnego rozwiązania dla tego problemu. W wielu przypadkach będzie nim transport multimodalny, znany też jako kombinowany czy mieszany.

Czym jest transport kombinowany?

W zakresie logistyki wyróżniamy kilka rodzajów przewozu towarów. Podział może przy tym wynikać z tego, jaka gałąź transportu została zastosowana. Tu mieścić się będzie transport morski, samochodowy, lotniczy, kolejowy czy rurociągowy. Ze względu na przedmiot wyróżniamy przewozy pasażerskie oraz towarowe. Kryterium dla transportu multimodalnego są wykorzystane jednostki ładunkowe, natomiast opozycją dla niego będzie transport konwencjonalny. Wariant kombinowany to system, w którym przemieszenie ładunku odbywa się przy użyciu przynajmniej dwóch gałęzi transportu na podstawie jednej umowy, jak wyjaśnia firma AsstrA, zawartej z tak zwanym operatorem transportu multimodalnego. Może nim być logistyk, spedytor lub przewoźnik. Niezależnie od tego, czy realizuje on transport samodzielnie, czy we współpracy z innymi podmiotami, to właśnie operator ponosi odpowiedzialność za terminowość i prawidłowość wszystkich działań. Główne cele transportu mieszanego obejmują:

  • minimalizację kosztów,
  • skrócenie czasu dostawy,
  • usprawnienie procesów logistycznych.

Wykorzystanie więcej niż jednego typu środków transportu wymaga standaryzacji jednostek ładunkowych, a także urządzeń czy elementów węzłów transportowych oraz normalizacji maszyn przewozowych i transportowych.

Jakie ładunki mogą być przewożone?

Połączenie korzyści związanych z połączeniem kilku gałęzi transportu pozwala na przemieszczanie między innymi ładunków o szczególnych wymaganiach w zakresie warunków. Wśród tych obsługiwanych przez transport kombinowany – krajowy i międzynarodowy – wymienić możemy:

  • towary o ciężarze ponadnormatywnym,
  • ładunki niegabarytowe i ponadgabarytowe,
  • przedmioty objętościowe o niewielkim ciężarze,
  • towary sypkie oraz ciekłe,
  • produkty w opakowaniach detalicznych,
  • ładunki składające się z elementów,
  • ładunki kompletne,
  • substancje niebezpieczne.

Sposób przewozu uzależniony jest od właściwości towarów, szczególnie w przypadku tych szybko psujących się, ciekłych lub ponadgabarytowych, przy których konieczne jest użycie specjalnej tary oraz dostosowanych do nich kontenerów takich jak chłodnie czy cysterny. Przesyłki drobnicowe stosowane są na potrzeby dostaw ładunków lekkich o małej objętości. Ponadto przewóz towarów niebezpiecznych i ponadgabarytowych wymaga uzyskania stosowanych zezwoleń.