Wielu właścicieli samochodów myli geometrię zawieszenia ze zbieżnością kół i bagatelizują takie kłopoty. Nie jest to pochwalane postępowanie, ponieważ geometria zawieszenia w dużym stopniu wpływa na komfort prowadzenia pojazdu, a także stabilność i bezpieczeństwo podczas jazdy. Czym zatem jest geometria zawieszenia oraz kiedy należy ją wyregulować?

Geometria zawieszenia – co określa?

Układ zawieszenia jest bardzo ważny dla samochodów. To od niego często zależy komfort i bezpieczeństwo jazdy. Do prawidłowego jego funkcjonowania niezbędne są regularne kontrole serwisowe. Geometria zawieszenia ustawiana jest tak, by płaszczyzny obrotu kół znajdowały się równolegle do osi pojazdu, dzięki czemu pojazd ma pojazd ma zapewnioną właściwą powierzchnię styku z nawierzchnią.

Geometria zawieszenia składa się z kilku parametrów, których zadaniem jest określenie położenia koło i jego ruch. Do tych parametrów zaliczamy:

      ·        zbieżność kół,

      ·        kąt pochylenia kół,

      ·        kąt pochylenia osi sworznia zwrotnicy,

      ·        kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy.

Zbieżnością kół nazywamy zależność położenia przednich i tylnych kół względem siebie. Jej zadaniem jest przenoszenie sił między oponami, a podłożem. Aby zbieżność kół była prawidłowa należy ustawić koła tak, by odległość między oponami będącymi w przedniej osi była mniejsza od odległości między oponami tylnej osi. Jeśli koła mają rozbieżne ustawienie, wówczas zmniejsza się przyczepność pojazdu do podłoża.

Kąt pochylenia kół służy do określenia kąta będącego między płaszczyzną koła, a płaszczyzną pionową. Przednie koła powinny mieć ujemny kąt pochylenia, z kolei tylne koła musza mieć wartość kąta pochylenia równą 0 stopni.

Kątem pochylenia osi sworznia zwrotnicy określa się kąt znajdujący się między sworzniem zwrotnicy, a osią pionową koła. Natomiast kąt wyprzedzania osi sworznia zwrotnicy to punkt, w którym przecinają się oś sworznia zwrotnicy i podłoże.

Prawidłowa geometria kół to gwarancja bezpieczeństwa jazdy, a także mniejsze zużycie paliwa, lepszy komfort jazdy i pozytywnie wpływa na żywotność opon.

Regulacja geometrii zawieszenia – kiedy ją wykonać?

Regulowanie geometrii zawieszenia nie należy do najprostszych zadań, w związku z tym lepiej nie zabierać się za to samodzielnie. Gdy odczujemy, że coś złego dzieje się z naszym zawieszeniem, powinniśmy udać się od razu do mechanika. Ustawienie geometrii zawieszenia często dotyczy zmiany długości drążków kierowniczych lub dokręcanie śrub, które mocują wahacze.

Doświadczeni mechanicy samochodowi z firmy Auto Geo Test zalecają, by regulacja geometrii zawieszenia odbywała się przynajmniej raz w roku po okresie zimowym. Poza tym powinna być wykonywana po kolizjach drogowych, a także po sezonowej wymianie opon.

Kiedy sami będziemy wiedzieć, że geometria zawieszenia wymaga regulacji? Przede wszystkim wtedy, gdy będziemy mieli problemy z utrzymaniem odpowiedniego toru jazdy, a także gdy podczas skrętu będziemy słyszeli charakterystyczne piszczenie. Inną przyczyną może być nierównomierne zużycie bieżnika opon. Jeśli zaobserwujemy takie objawy, należy udać się do mechanika.