Dobieranie haka holowniczego nie jest zadaniem trudnym, o ile wiemy jak się za to zabrać. Musimy bowiem poprawnie dobrać nie tylko hak, ale również wiązkę elektryczną. Jeśli dokonamy właściwego wyboru, nie będziemy musieli potem marnować czasu na zbędne zwracanie towaru. Jak zatem dobrać odpowiedni hak holowniczy do naszego samochodu?

Zbierzmy dane o swoim samochodzie

Poszukiwanie haka holowniczego powinniśmy zacząć od zebrania kilku przydatnych informacji o naszym samochodzie. Między innymi będzie to rok produkcji i rodzaj nadwozia. Do ważnych danych należą również długość pojazdu oraz możliwości holownicze i to, czy posiadamy czujniki parkowania, dezaktywowane ręcznie. Wszystkie te aspekty mają kluczowy wpływ na dobór haka holowniczego. Warto również zastanowić się, co zamierzamy holować. Czy będzie to lekka przyczepa, kemping, czy może platforma na rowery? Od tego bowiem zależy, jaką wiązkę elektryczną będziemy musieli dobrać.

Jaki typ haka i jaką wiązkę wybrać?

Najpopularniejszymi typami haków są:

  • Hak z kulą przykręcaną - najtańszy, ale też najbardziej problematyczny. Kula jest odkręcana ręcznie i przymocowana na śruby.
  • Hak z kulą wypinaną półautomatycznie - zdecydowanie wygodniejszy niż poprzednik, jednak też nieco droższy. Kulę wypina się za pomocą specjalnej dźwigni.
  • Hak z kulą wypinaną automatycznie - najdroższa, ale też najwygodniejsza opcja. Posiada też zabezpieczenia antykradzieżowe.

Z wiązkami elektrycznymi jest trochę więcej zamieszania. Tak się prezentują rodzaje wiązek:

  • Uniwersalna - wiązka tego typu powinna zostać wlutowana do istniejącej instalacji w naszym pojeździe. 
  • Dedykowana – ten rodzaj jest zazwyczaj podłączany za pomocą oryginalnych wtyczek od producentów. Dzięki temu rozwiązaniu nie stracimy gwarancji samochodu, co niestety może się zdarzyć po zastosowaniu uniwersalnej opcji, ze względu na ingerencję w elektronikę pojazdu.

Jeśli mamy czujniki parkowania i nie możemy ich dezaktywować ręcznie, musimy kupić wiązkę z funkcją ich dezaktywacji. Ilość pinów w wiązce (7 czy 13) należy rozważyć na podstawie tego, co chcemy holować. Co więcej, jeśli mamy w samochodzie bardzo rozbudowaną elektronikę, powinniśmy się zastanowić nad modułem sterującym, aby zabezpieczyć instalację przed przepięciem.

Przed zakupem warto jednak udać się po poradę do specjalistów. Firma Profistal ma wieloletnie doświadczenie w zakresie haków holowniczych. Ich wykwalifikowani pracownicy nie tylko doradzą w wyborze, ale również zapewnią najwyższej jakości komponenty.