Prawidłowe działanie pojazdu mechanicznego uzależnione jest od sprawności pracy silnika. Na stan techniczny jednostki napędowej samochodu wpływa natomiast funkcjonujący bez zarzutu układ chłodniczy. Jego integralną – i zarazem najważniejszą – część stanowi chłodnica. Wielu właścicieli aut zastanawia się, jak wybrać najlepszy produkt. Jeśli chcesz dowiedzieć się, który model najlepiej spełni Twoje oczekiwania, przeczytaj niniejszy tekst.

Mechanizm działania chłodnicy samochodowej

Mianem chłodnicy samochodowej nazywa się główny wymiennik ciepła zamontowany z przodu silnika lub za skraplaczem. Podzespół ten odpowiada za przenoszenie wydzielanego przez silnik ciepła do powietrza. Cały proces odbywa się przy udziale płynu chłodniczego. Wysokiej jakości chłodnice do samochodów osobowych mają prostokątny kształt. W ich skład wchodzą górny i dolny zbiornik czynnika chłodzącego, a także umieszczony pomiędzy nimi rdzeń złożony z obejm, ożebrowania oraz ustawionych pionowo rurek. W trakcie jazdy samochodem omawiany element zostaje schłodzony za sprawą uderzającego w jego powierzchnię pędu powietrza. W trakcie postoju rolę schładzacza przejmuje specjalny wentylator elektryczny.

Jak kupić najlepszą chłodnicę?

Nadmiernie wyeksploatowana chłodnica zazwyczaj nie spełnia zbyt dobrze swojego zadania. Dlatego też należy ją szybko wymienić na nowy, najlepiej nieużywany jeszcze produkt. Przy zakupie tego podzespołu w pierwszej kolejności trzeba zwrócić uwagę na markę danego samochodu, a także jego model i wersję silnikową. Kluczową rolę w procesie doboru najlepszego artykułu odgrywa także optymalna liczba kroćców do przyłączenia przewodów, jak również średnica oraz rozmieszczenie wspomnianych elementów. Przy wyborze podzespołu pochodzącego z asortymentu takich przedsiębiorstw, jak firma RADIATOR SERVICE zajmująca się naprawą chłodnic samochodowych, trzeba też zwrócić uwagę na jego wysokość oraz szerokość. Proces wymiarowania chłodnic odbywa się poprzez zmierzenie odległości pomiędzy zbiornikami chłodnicy (z pominięciem bocznych blach). Na dalszym etapie tego przedsięwzięcia ustala się grubość radiatora, a także wielkość dolnej i górnej płyty rdzenia poprzez określenie ich długości oraz szerokości. Warto wiedzieć, że powierzchnie obu płyt mogą się od siebie różnić.