W miarę użytkowania z opon schodzi powietrze. Wówczas należy je odpowiednio napompować. Teoretycznie pompować opony można na stacjach benzynowych. Jednak warto posiadać praktyczną umiejętność pompowania opon. Wydłuży to znacznie czas ich użytkowania i zapewni bezpieczeństwo podczas jazdy. Istnieją różne metody na pompowanie i mierzenie ciśnienia w kołach. Poznaj najpopularniejsze sposoby pompowania kół!

Standardowe pompowanie opon

Do tradycyjnego pompowania kół używa się specjalnego kompresora. Wystarczy skorzystać z pistoletu i zamocować tzw. wężyk na wentyl. Przy tym należy pamiętać o wciśnięciu blokady. Odpowiadający jej języczek powinien być dociśnięty, a następnie puszczony. Po jego nałożeniu na wentyl powinno się przycisnąć na spust. W ten sposób pompuje się koło. Czas pompowania opon zależy od modelu auta, typu kół oraz pory roku. Zwykle koła pompuje się azotem do 2 barów. Po wszystkim należy puścić spust, nacisnąć języczek blokady, a następnie go ściągnąć.

Nie musisz wykonywać samodzielnie pompowania opon. W tym celu możesz się wybrać do warsztatu wulkanizacyjnego. Unikniesz w ten sposób niebezpieczeństwa słabej amortyzacji, złej przyczepności kół do powierzchni oraz zniszczenia opon.

Pompowanie opon powietrzem

Pompowanie kół powietrzem to dotychczas najpopularniejsza metoda pompowania. Nic dziwnego, ponieważ większość samochodów osobowych jest naturalne przystosowana do takiego pompowania. O popularności tego sposobu świadczy atrakcyjna cena oraz jego dostępność. Aby napompować całoroczne opony powietrzem, wystarczy wybrać się na dowolną stację benzynową.

Jednak pompowanie opon powietrzem ma także swoje wady. Należą do nich stopniowe kruszenie się i utrata giętkości opon. Dzieje się tak z powodu reakcji tlenu z gumą. Przez to opona szybko się zużywa.  Również wtłaczanie do środka opon wilgoci czy oleju nie jest przyjazne dla dłuższej eksploatacji.

Co daje pompowanie opon azotem?

Pompowanie kół azotem to świetna alternatywa dla pompowania opon sprężonym powietrzem. Ciśnienie w oponach utrzymuje się na stałym poziomie mimo ciągłego użytkowania. Wszystko dlatego, że cząsteczki azotu są większe od tlenu występującego w powietrzu. Przez to w przeciwieństwie do cząsteczek tlenu nie przedostają się łatwo przez warstwę gumy. Dodatkowo azot nie jest podatny na zmiany temperatury otoczenia. Nie oznacza to jednak, że nie powinno się kontrolować poziomu ciśnienia w oponach.

Jak wygląda pompowanie opon azotem?

Do pompowania opon azotem stosuje się specjalne urządzenia. Należą do nich:

  1. Butla,

  2. Wytwornica: azot uzyskuje się dzięki niej z powietrza.

W celu uzupełnienia azotu w oponach wulkanizatorzy korzystają z urządzeń wyposażonych w pompę próżniową i pistolet. Przyrządy te służą do wysysania pozostałego w oponach powietrza podczas pompowania opon azotem.

Prawidłowo napompowane opony zapobiegają ich zniszczeniu. Stan ciśnienia w kołach należy regularnie sprawdzać. Najlepiej kontrolować stan ogumienia  raz w miesiącu.

Zamiast samodzielnego pompowania opon można się zawsze udać z autem do stacji obsługi i warsztatów samochodowych. Fachowiec pokaże, jak dobrać odpowiednie ciśnienie w oponach. Doradzi także, która metoda będzie lepsza dla wybranego modelu auta i typu kół. Pompowanie opon w samochodzie nie musi być wcale trudne.