Wielu kierowców doświadczy nieprzyjemnej sytuacji na parkingu, gdy ktoś nieopatrznie otworzy drzwi i spowoduje wgniecenie na naszym samochodzie. W takim wypadku niezbędne będzie odwiedzenie blacharza.

Jak się naprawia wgniecioną blachę?

Zacznijmy od tego, jakie właściwości w ogóle mają wpływ na to, że jesteśmy w stanie naprawić wgniecenie. Metale, z których zrobiona jest karoseria, mają dużą wytrzymałość na rozciąganie, sprężystość i plastyczność. Ma to wpływ na możliwość prostowania wgnieceń spowodowanych uszkodzeniem mechanicznym. Należy więc zastosować procesy odwrotne do tych, które stały się przyczyną wgniecenia – czyli w przypadku lekkich wgnieceń, po prostu wypchnąć, stosując tzw. pamięć blachy. Przy wystąpieniu mocniejszych uszkodzeń trzeba będzie sięgnąć po poważniejsze środki, takie jak formowanie metodą przypominającą formowanie zagłębień na prasach za pomocą tłoczników.

Odpowiednie narzędzia będą niezbędne

Kiedy chcemy usunąć wgniecenie z elementu metalowego, musimy wiedzieć, że nie użyjemy do tego młotka ze stali narzędziowej. Jeśli jednak nie będziemy przestrzegać tej zasady, żelazo z młotka wniknie w powierzchnię aluminium podczas uderzania i doprowadzi do korozji. Najczęściej w takich wypadkach stosuje się stal nierdzewną. Dodatkową kwestią przy pracy z blachą jest temperatura. Należy ją podgrzać, aby stała się bardziej sprężysta i elastyczna. Prawdopodobnie nie poradzimy sobie z tym w domu, więc będziemy musieli udać się z tym do specjalisty. Takim może być zakład blacharsko-lakierniczy BTI – Centrum napraw karoserii i lakieru. Precyzja, z którą profesjonaliści wykonają powierzone im zadanie, pozwoli karoserii naszego samochodu przywrócić dawną świetność.

Kiedy wymieniać, a kiedy naprawiać?

Wymiana elementów karoserii na nowe zazwyczaj wiąże się z wysokimi kosztami, dlatego zwykle takowe elementy się naprawia. Niestety, nie zawsze jest to możliwe. Jeśli uszkodzony jest element, którego zadaniem jest pochłanianie energii uderzenia – bezwarunkowo trzeba go wymienić. To samo tyczy się również blach o podwyższonej wytrzymałości podczas procesu obróbki, czyli maski czy pokrywy bagażnika. Naprawa pozbawiłaby bezpowrotnie ich właściwości uzyskanych w procesie produkcji.