Wtryskiwacze to jedne z niewielu części auta, których nie zniszczymy złym stylem jazdy. Aby przedłużyć ich żywotność, należy tankować wysokiej jakości paliwo i dbać o regularną wymianę filtra paliwa. Wtryskiwacze umieszczone są głęboko w silniku, a kiedy się zużyją lub ulegną awarii, zauważymy wzrost spalania paliwa oraz czarny dym ulatujący z rury wydechowej. Należy wówczas zgłosić się do mechanika, który nie będzie miał problemów z wyjęciem wtrysków, gdyż te bardzo często się zapiekają. Dlaczego?

Czemu tak trudno zdemontować popsute wtryskiwacze?

Przyczyn zapiekania się wtrysków jest kilka. Po pierwsze ich gniazda cechują się znaczną długością, a same wtryski często blokowane są przez nagar bądź korozję. Czym jest korozja wszyscy wiemy, ale skąd w gniazdach wtrysków bierze się nagar? W wyniku uszkodzenia pierścienia uszczelniającego wtryskiwacz, z cylindra zaczyna wydostawać się mieszanina oleju napędowego, spalin i sadzy. Jeśli proces ten trwa dostatecznie długo, szczelina między obudową wtryskiwacza a gniazdem głowicy, zapełnia się czarnym nagarem.

Wystarczy tylko, że do układu dostanie się woda i zachodzi reakcja elektrochemiczna skutkująca powstaniem korozji. Dużym problemem są także zapieczone, miedziane podkładki oraz śruby mocujące wtryskiwacz. Wszystko to powoduje, że próba wyciągnięcia uszkodzonych wtrysków kończy się zazwyczaj ich urwaniem. Opiłki metali i nagar dostają się wówczas do cylindra, co stanowi niemały kłopot dla mechanika.  Jak informuje pan Dariusz Kaczmarek właściciel Mechaniki Pojazdowej - wyszarpywanie wtryskiwaczy może również skończyć się uszkodzeniem głowicy lub dekla silnika. Niesie to za sobą duże koszty naprawy.

Czy da się wyciągnąć zapieczony wtrysk samodzielnie?

Jeśli brak nam odpowiedniego sprzętu, lepiej nie ryzykować uszkodzenia silnika. Często nawet doświadczony fachowiec nie poradzi sobie z tym zadaniem. Demontaż zapieczonego wtryskiwacza należy zlecić mechanikowi, który specjalizuje się w tego typu usługach. Profesjonaliści dysponują zestawami narzędzi o napędzie hydraulicznym, które przeznaczone są do konkretnych modeli wtryskiwaczy. Ich użycie eliminuje ryzyko uszkodzenia pokrywy zaworów, głowicy i samych wtrysków.

Narzędzia te pozwalają nawet na usunięcie wtrysków zaspawanych lub posiadających zepsuty gwint. Demontaż wtryskiwaczy w wyspecjalizowanym warsztacie trwa krótko. Na trudność pracy składa się wiele czynników, dlatego też koszt wykonania usługi każdorazowo ustalany jest indywidualnie. Wyciąganie zapieczonych wtrysków z aut osobowych jest łatwiejsze niż usuwanie ich z pojazdów dostawczych. Trzeba wziąć to pod uwagę przy planowaniu wydatków na naprawę samochodu.