Stłuczki, zarysowania, zabrudzenia to tylko część czynników mających niekorzystny wpływ na stan lakieru samochodowego. Wszelkie rysy i zadrapania nie tylko brzydko wyglądają, lecz również sprawiają, że poszczególne części auta mogą szybciej rdzewieć. Wszystko przez brak zabezpieczenia ze strony lakieru. Chcąc przywrócić dawny wygląd pojazdu, niezbędna jest wizyta w warsztacie lakierniczym. Dowiedz się, w jaki sposób przeprowadzane są naprawy lakiernicze.

Wstępne etapy lakierowania samochodu, czyli usunięcie starej warstwy lakieru

Lakierowanie samochodu zawsze rozpoczyna się od przygotowania powierzchni. W tym celu niezbędne jest dokładne umycie i wyczyszczenie miejsca, w którym będziemy lakierować pojazd. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że warsztaty lakiernicze zajmują się zarówno lakierowaniem całych pojazdów, jak i poszczególnych elementów, np. maski, zderzaków lub drzwi. Kolejny krok to zdemontowanie lub zabezpieczenie części, których lakierować nie zamierzamy.

Lakierowanie auta może odbywać się na dwa sposoby. W pierwszym nową warstwę lakieru można nałożyć na dokładnie wypolerowany stary lakier. Drugi sposób polega na usunięciu starej warstwy lakieru, zagruntowaniu powierzchni i nałożeniu nowego lakieru. Jeżeli zdecydowaliśmy się na drugi wariant, wówczas po zdjęciu starego lakieru powierzchnia przed lakierowaniem musi być jeszcze raz wyczyszczona i odtłuszczona. Dopiero potem możliwe jest aplikowanie lakieru na samochód. Proces nakładania lakieru na auto złożony jest z wielu etapów i może trwać dość długo.

Lakierowanie samochodu

Gdy pojazd jest już przygotowany do nakładania lakieru, wówczas możemy przystąpić do aplikowania lakieru bazowego. Powierzchnia gruntu musi być odpowiednio wygładzony, aby możliwe było równomierne rozłożenie lakieru bazowego. Kolor lakieru bazowego zwykle dobiera się komputerowo, dzięki czemu nie odbiega on od pozostałych elementów. W przypadku zmiany koloru całego auta problem z doborem koloru lakieru jest mniejszy. Gdy lakier bazowy wyschnie, można przejść do kolejnego etapu prac, czyli nakładania bezbarwnego lakieru. Pełni on rolę zabezpieczającą lakier bazowy. Jednym z ostatnich etapów prac jest spolerowanie lakieru. Dzięki temu zyskamy lepszy efekt wizualny.

Różnice między lakierowaniem naprawczym a przemysłowym

Lakierowanie może mieć różne formy. To, które przeprowadza się w fabryce, określa się mianem przemysłowego, natomiast lakierowanie oferowany przez warsztaty samochodowe to naprawcze. W trakcie lakierowania przemysłowego lakieruje się nieuzbrojone nadwozie. To oczywiście niemożliwe jest w przypadku lakierowania naprawczego, ponieważ żaden lakiernik nie podejmie się demontażu obić, okładzin i innych tego typu elementów znajdujących się w pojeździe. Zamiast tego lakiernicy samochodowi dokładnie zabezpieczają takie części. Usługi naprawczego lakierowania samochodów oferuje warsztat samochodowy Auto-Pol Blacharstwo, Lakiernictwo, Mechanika z Michałowa-Reginowa na Mazowszu.

Różnice znajdziemy też w stosowanym lakierze. Lakier fabryczny charakteryzuje się jednolitą strukturą, a pigmenty ułożone są jednakowo. W lakierowaniu naprawczym wykorzystuje się lakiery o nieco innych parametrach. Ich struktura nie jest tak idealna, jak w przypadku lakierów fabrycznych, dlatego efekt zależy w głównej mierze od umiejętności lakiernika.