Dobra widoczność w ciągnikach siodłowych z zamontowaną naczepą to niezwykle istotny aspekt. Ze względu na gabaryty pojazdu oraz położenie kabiny kierowca nie jest w stanie dostrzec wszystkich przeszkód na drodze bez dodatkowych lusterek. Nakaz ich montażu jest regulowany przepisami prawa. Każde z uwidacznia inne pole wokół pojazdu, a cały ich zestaw zmniejsza ryzyko zaistnienia wypadku.

Lusterka wymagane prawem

Pojazdy składające się z ciągnika siodłowego oraz naczepy potrzebują dodatkowego wyposażenia. Ze względu na konstrukcję i gabaryty powstaje bowiem martwe pole, czyli obszar którego kierowca nie jest w stanie dojrzeć w lusterkach bocznych oraz tylnych. To z kolei bardzo często prowadziło do groźnych kolizji na drodze. Niemniej jednak dyrektywa unijna od 2007 roku wprowadziła nakaz wyposażenia nowo produkowanych modeli aut ciężarowych w dodatkowe lusterka martwego pola, natomiast od 2009 roku jest to również obowiązkowy element w starszych pojazdach. Takie posunięcie w znaczący sposób wpłynęło na zmniejszenie liczby wypadków z udziałem TIR-ów, motocykli, pieszych oraz rowerzystów. Szeroką gamę takich akcesoriów zapewnia między innymi producent, firma HELLA Polska, mająca swoją siedzibę w Warszawie.

Rodzaje lusterek w ciężarówkach

Wyposażenie tego typu dzieli się na kilka odmiennych rodzajów, które różnią się między sobą umieszczeniem na kabinie oraz budową. Mogą być również podgrzewane, co zapobiegnie ich parowaniu czy też oszranianiu, jak i sterowane elektrycznie. Pełen zestaw takich akcesoriów umożliwia kierowcom odpowiednią ocenę sytuacji na drodze, zwłaszcza podczas wykonywania manewrów. Oczywiście lusterka powinny być zawsze należycie czyste, aby gwarantowały dobrą widoczność. Istotne jest również właściwe ustawienie, a to wynika z roli, jaką mają pełnić poszczególne typy. Dla ich uporządkowania wyposażenie grupuje się na sześć klas.

I tak w klasie I plasują się lusterka wsteczne, montowane wewnątrz kabiny, ale wyłącznie w pojazdach ciężarowych, które mają tylną szybę. II oraz III klasa to z kolei najważniejsze elementy, czyli lusterka główne szerokokątne. Zamontowane po obydwu stronach na drzwiach uwidaczniają boki pojazdu, zwłaszcza naczepę. Nad nimi znajdują się zaś lusterka panoramiczne (IV klasa), wspomagające funkcję głównych. Klasa V to lusterka rampowe, nazywane także krawężnikowymi bądź bliskiego zasięgu w górnej części każdych drzwi bocznych, pozwalające na obserwowanie linii pasów ruchu, krawężników oraz tego, co znajduje się w martwym polu. Ostatnia, VI klasa to lusterka szerokokątne przednie, będące niezwykle istotnym wyposażeniem ze względu na wysokość kabiny większości ciągników siodłowych. Zamontowane na jej przodzie pozwala zauważyć kierowcy pieszych, inne mniejsze pojazdy oraz niewysokie przeszkody, które znajdują się przed maską ciężarówki.