Sprzęgło samochodowe jest jednym z najważniejszych elementów. Odpowiada ono za przeniesienie napędu powstałego w jednostce napędowej do skrzyni biegów. Mówiąc precyzyjniej, zadaniem sprzęgła jest rozłączanie i sprzęganie wału korbowego silnika. Jednak nie każdego sprzęgło jest takie same. Zastosowanie któregoś typu uzależnione jest od rodzaju skrzyni biegów. Zatem jakie są rodzaje sprzęgieł?

Czym charakteryzują się sprzęgła cierne?

Sprzęgła to części samochodowe, które co jakiś wymagają zmiany, ponieważ się zużywają. Wymiana sprzęgła to dość duży koszt, dlatego często decydujemy się na ich regenerację lub zakup części używanych. Sprzęgła i inne części układu napędowego znajdziemy w ofercie firmy Mirtex z Rawy Mazowieckiej w województwie łódzkim. Jednak jakie są typy sprzęgieł?

Jeśli weźmiemy pod uwagę konstrukcję sprzęgła ściernego, dzielimy je na jednotarczowe, dwutarczowe oraz wielotarczowe. Natomiast pod względem warunków pracy istnieją cierne sprzęgła suche i mokre. To oczywiście nie wszystkie podziały, ponieważ tego typu sprzęgła mogą posiadać różne sposoby sterowania. Wówczas mamy do czynienia ze sprzęgłami hydraulicznymi, sterowanymi mechaniczne oraz pneumatycznymi. Poza tym sprzęgła klasyfikuje się, biorąc pod uwagę udział kierowcy w procesie wysprzęglania. Wtedy wyróżnia się sprzęgła manualne i elektroniczne.

Obecnie w samochodach osobowych z manualną skrzynią biegów najczęściej stosuje się sprzęgło cierne suche, jednotarczowe o hydraulicznym sterowaniu. W tego typu sprzęgle tarcie wywołuje zamontowana w nim sprężyna. To ekonomiczne rozwiązanie, którego konstrukcja jest dość prosta. Do największych zalet takiego sprzęgła należy duża wytrzymałość, aczkolwiek minusem tego mechanizmu są ograniczenia dotyczące wielkości momentu obrotowego. Sprzęgła tego typu produkowane są z polimerów organicznych, które wytrzymują temperatury rzędu nawet 350 – 400 stopni Celsjusza.

Charakterystyka sprzęgieł hydrokinetycznych

Charakterystyczne dla sprzęgieł hydrokinetycznych jest to, że pracują i przenoszą napęd w obiegu zamkniętej cieczy. Energia kinetyczna, która niezbędna jest do prawidłowego przeniesienia napędu, powstaje w wyniku wirowania cieczy, dzięki czemu możliwe jest obracanie się wału korbowego i praca pompy. Takie sprzęgła najczęściej wykorzystuje się w pojazdach z automatyczną skrzynią biegów. Należy pamiętać o tym, że ze względu na nieustanny poślizg sprzęgła hydrokinetycznego, wytrzymałość tego mechanizmu jest mniejsza niż w przypadku sprzęgła ciernego. To wpływa również na większe zużycie paliwa, a także większą ilość czasu na włączenie i wyłączenie się. Poza tym fizycznie takie sprzęgło jest większe.

Jako największe zalety tego typu sprzęgła wymienia się płynne przeniesienie momentu obrotowego z silnika, dużą trwałość elementów, dobre tłumienie drgań skrętnych w układzie napędowych oraz szarpnięć. Takie sprzęgło pozwala również na jazdę przy niskiej prędkości bez ryzyka gaśnięcia silnika, a do tego jego praca jest cicha, a rozruch łagodny. Hydrokinetyczne sprzęgła dobrze nadają się w pojazdach ciężkich, gdzie mechanizmy cierne nie są wydajne.