Zabytkowe, ekskluzywne modele pojazdów dokumentują historię motoryzacji, a jej miłośników nie brakuje. Nie wszystkie jednak zawsze wyglądają na odpowiednio zadbane, aby cieszyć oko właściciela. Wtedy niezbędne jest poddanie ich procesowi kompleksowej renowacji. Nierzadko inwestycja w stare samochody to sprawdzona lokata pieniędzy na przyszłość. Dowiedzmy się zatem, jak przebiega odrestaurowanie takiego auta.

Ocena stanu technicznego

Po sprowadzeniu pojazdu i oddaniu go w ręce specjalistów, zostaje on poddany dokładnym oględzinom. To pierwszy krok, który pozwala na ustalenie szczegółowego zakresu prac, ale również umożliwia właścicielowi podjęcie decyzji, czy taka inwestycja jest opłacalna. Dopiero po podpisaniu umowy, fachowcy mogą przejść do całościowego demontażu samochodu – rozebraniu go na poszczególne podzespoły. Każda renowacja wiąże się ze ścisłą dokumentacją postępów prac. Wszystkie części muszą być skontrolowane oraz skatalogowane. Na tej podstawie da się ocenić, których elementów brakuje i należy je sprowadzić, a które da się zregenerować. Należy zaznaczyć, że jeden z warunków, aby auto było uznane za zabytkowe, stanowi wymóg wyposażenia składającego się w 75% z oryginalnych części. Renowacja wymaga odpowiedniego doświadczenia oraz wiedzy, dlatego nie każdy warsztat oferuje takie usługi. To zadanie dla pasjonatów, których znajdziemy między innymi w Brzezina Service, znajdującym się w miejscowości Dobrodzień.

Odnowienie karoserii

Wiele samochodów zabytkowych, trafiając do warsztatu, wcale nie wygląda na klasyki motoryzacji. Często są zaniedbane i uszkodzone, a widać to zwłaszcza po ich nadwoziu. Nie bez przyczyny jednymi z ważniejszych etapów podczas odrestaurowywania pojazdów są prace blacharskie oraz lakiernicze. Pierwsze pozwalają przede wszystkim pozbyć się ognisk korozji, jak również wypełnić ubytki w stelażu. Do obróbek można zaliczyć między innymi spawanie elementów, wymianę progów, formowanie nowych części z blachy, a także naprawę drzwi.

Wcześniej jednak konieczne jest zdjęcie starej powłoki lakierniczej poprzez zastosowanie takich metod jak lodowanie, sodowanie czy też korundowanie. Po wykonaniu opisanych już napraw blacharskich i spasowaniu elementów karoserii następuje etap nakładania lakieru. Wymaga to odpowiedniego przygotowania podłoża poprzez zabezpieczenie go podkładem epoksydowym. Na niego dopiero można nakładać lakier o dostatecznej grubości. Oznacza to, że lakiernik musi uwzględnić późniejszy proces polerowania oraz nakładania powłok ceramicznych w celu uzyskania głębi koloru oraz ochrony przed szkodliwymi czynnikami atmosferycznymi.

Naprawy mechaniczne

Niekiedy zdarza się, że renowacja wszelkich podzespołów zabytkowego pojazdu odbywa się równolegle z pracami blacharsko-lakierniczymi. Oczywiście jeden z najważniejszych elementów, który poddaje się regeneracji to silnik, będący sercem auta. Na nie mniejszą uwagę zasługują także przewody hamulcowe, skrzynia biegów, zawieszenie. Tutaj również niezwykle istotną rolę odgrywa doświadczenie fachowców. Jak łatwo się domyślić, stare auta nie były wyposażone w komputer pokładowy, a co za tym idzie nie da przeprowadzić się diagnostyki elektronicznej, dzięki której szybko można wykryć wszelkie nieprawidłowości. Podczas prac mechanicznych montuje się również nową instalację elektryczną, a także przeprowadza regenerację siłowników hydraulicznych, jeśli model jest wyposażony w otwierany dach.

Prace nad detalami

Poza wyglądem zewnętrznym renowacja pojazdów zabytkowych wymaga także dbałości o wnętrze. Niebagatelne znaczenie ma bowiem odtworzenie elementów kabiny, czyli między innymi kokpitu, tapicerki, kierownicy, drążka do zmiany biegów, wykładzin podłogowych oraz sufitowych. Profesjonaliści dbają tutaj o każdy najmniejszy szczegół, tak aby całość odwzorowywała pierwotny, oryginalny wygląd wnętrza. Bardzo często na tym etapie przeprowadza się chromowanie poszczególnych detali, dzięki czemu odzyskują swój blask, a auto nabiera ekskluzywnego, eleganckiego charakteru. Nadchodzi także czas na montaż szyb, felg, strojenie jednostki napędowej wraz z regulacją geometrii zawieszenia. Po ostatecznym wypolerowaniu lakieru, pojazd jest w pełni gotowy do rejestracji oraz eksploatacji. Tak kompleksowy proces sprawia, że zabytkowy samochód wyjeżdżający spod rąk ekspertów z pewnością przyciągnie wzrok na zlotach miłośników motoryzacji czy też na ulicy.