Ogromna popularność jednostek wysokoprężnych montowanych w samochodach osobowych wynika zarówno z uwarunkowań praktycznych, jak i ekonomicznych. Silniki te pomimo coraz większego zaawansowania technologicznego wciąż stwarzają pewne problemy – w szczególności przy bardzo długiej eksploatacji. Jedną z najczęściej pojawiających się awarii są wyraźnie zwiększone drgania. Od jakich zatem elementów warto rozpocząć poszukiwania przyczyny usterki?

Uszkodzone koło dwumasowe?

Zamachowe koło dwumasowe to element, który został opracowany z myślą o silnikach Diesla. Konieczność wykorzystania tego komponentu wynika oczywiście z charakterystyki pracy samej jednostki napędowej, która ze względu na kilkukrotnie wyższe ciśnienie w komorach spalania, charakteryzuje się mniejszą kulturą pracy niż np. silniki benzynowe. Zadaniem obracającego się z ogromną prędkością tzw. dwumasu jest przede wszystkim zniwelowanie powstających drgań. Dlatego też w przypadku ich nagłego pojawienia się, w pierwszej kolejności należy przyjrzeć się tej części. Jej średnia żywotność szacowana jest na koło 150-200 tysięcy kilometrów.

Ze względu na obciążenia eksploatacyjne, po przejechaniu tego dystansu koło dwumasowe należy wymienić. Przeprowadzenie procesu regeneracji nie jest tutaj możliwe. Niestety wymiana koła dwumasowego musi zostać przeprowadzona wraz z wymianą sprzęgła. Taki stan rzeczy sprawia, iż koszty całej operacji nigdy nie wynoszą mniej niż kilka tysięcy złotych. Niemniej jednak tak kompleksowe podejście do naprawy gwarantuje natychmiastowe rezultaty. Co jeszcze warto wiedzieć?

Problem z wtryskiwaczami?

Za zwiększone drgania silnika równie często odpowiadają wtryskiwacze, czyli elementy odpowiedzialne za rozpylenie oleju napędowego w komorze spalania. Niewłaściwa praca nawet jednego z nich sprawia, że jednostka napędowa staje się nie tylko niestabilna, ale także traci część swojej mocy. Pompy wtryskowe ulegają uszkodzeniu głównie poprzez stosowanie niskiej jakości paliwa, jazdę na tzw. zimnym silniku oraz niestety przez błędy konstrukcyjne. Rozpoznanie tego typu usterki wymaga przeprowadzenia diagnostyki komputerowej, która dokładnie wskaże, w czym tkwi problem.

Jako że pojedynczy wtryskiwacz kosztuje od kilkuset do kilku tysięcy złotych za sztukę, właściciele pojazdów raczej decydują się na czyszczenie lub regenerację. Jak zaznaczają mechanicy z Warsztatu Samochodowego, którego właścicielem jest Bogusław Król, wibracje silników Diesla mogą mieć również mniej poważne przyczyny. Doskonały przykłady stanowią tuta takie awarie jak uszkodzenie świec żarowych, wyeksploatowanie poduszek silnika, czy niewłaściwa praca cewki zapłonowej.