We współczesnych silnikach samochodów osobowych i ciężarowych można znaleźć wiele nowoczesnych elementów, odpowiadających za poprawę wydajności, stabilności czy zwiększenia żywotności. Nie zmienia to jednak faktu, że żadna jednostka napędowa nie może funkcjonować bez komponentów znanych dobrze wszystkim od samych początków produkcji. Mowa tutaj m.in. o wałach korbowych, które jak wszystkie inne części narażone są na różnego rodzaju awarie. Z jakimi z nich można zetkną się najczęściej?

Jak rozpoznać uszkodzenie wału korbowego?


Już na samym początku warto wyraźnie podkreślić, iż awarie wałów korbowych należą do rzadkości, co oczywiście nie oznacza, że właściciele pojazdów mają tutaj do czynienia z elementem niezniszczalnym. Zarówno doświadczenia mechaników, jak i samych użytkowników wskazują, że właściwie tylko kwestie mogą przyczynić się do zniszczenia tej niezwykle istotnej części. Pierwszą z nich jest nieprawidłowy montaż, a drugą zaś utrata właściwego smarowania.

To właśnie wtedy kierowcy stykają się z dość charakterystycznymi objawami. Jednym z nich jest nierówna praca silnika spowodowana niewłaściwie funkcjonującym czujnikiem wału. Jednostka napędowa zaczyna gasnąć, gdy jest rozgrzana, a z czasem pojawiają się ogromne kłopoty z uruchomieniem pojazdu. Jednakże za najpoważniejszą usterkę uznaje się obrót panewki wału korbowego. Po takim uszkodzeniu motor nadaje się jedynie do kompletnego remontu. Czy jednak zawsze musi się on wiązać z ogromnymi kosztami?

Co obejmuje regeneracja?


Okazuje się, że niekoniecznie. Na całe szczęście wały korbowe bardzo dobrze poddają się regeneracji, czyli procesowi, którego zadaniem jest przywrócenie danemu elementowi właściwości użytkowych zbliżonych lub identycznych z tymi, jakie posiadł w dniu pierwszego uruchomienia. W tym przypadku wykonywane przez specjalistów czynności obejmują m.in. szlifowanie wału oraz wymiana podzespołów głównego elementu. Wspomnieć trzeba także o kontroli czujnika oraz o wymianie uszczelniacza wału korbowego.

Choć oczywiście nie należy spodziewać się, że regeneracja będzie wyjątkowo tania, to jednak poniesione koszty są niczym w porównaniu do konieczności zakupu nowej jednostki napędowej. Jak podkreślają mechanicy z Auto-Rojan, skrajnych sytuacji można w bardzo prosty sposób uniknąć, zwracając uwagę przede wszystkim na właściwą eksploatację silnika. Z pewnością pomogą w tym regularnie przeprowadzane serwisy oraz zmiany oleju. W przypadku wałów korbowych idealnie sprawdza się powiedzenie głoszące, że znacznie lepiej jest zapobiegać niż leczyć.