Wadliwe funkcjonowanie pompowtryskiwaczy może mieć bardzo różne przyczyny. Czasami są to błędy konstrukcyjne popełnione już na etapie produkcji, a czasami niska jakość stosowanego paliwa. Nie zmienia to jednak faktu, że pojawienie się usterki w zasadzie wyklucza wydajną pracę jednostki napędowej. Jakie zatem objawy sugerują, że dzieje się coś złego? Jak poradzić sobie z problemem?

Jakie są najczęściej spotykane objawy awarii?

Usterki pompowtryskiwaczy nie da się nie zauważyć i nawet mniej doświadczeni kierowcy zazwyczaj zdają sobie sprawę z tego, że silnik nie działa tak, jak powinien. Jednym z najczęściej spotykanych objawów są silne i wyczuwalne nawet we wnętrzu kabiny drgania. Taka sytuacja świadczy o tym, że w przynajmniej jeden z elementów odpowiedzialnych za wtrysk paliwa do komór spalania nie rozpyla go, a wtłacza w formie cieczy. Uszkodzony cylinder zostaje odłączony, a jednostka staje się niewyważona, co odczuwane jest właśnie jako wibracje.

Awaria taka zdecydowanie najbardziej odczuwalna jest na tzw. biegu jałowym. Kolejnym popularnym objawem jest nagły wzrost spalania. Jeżeli komputer pokładowy z dnia na dzień zaczyna wyświetlać dane, które znacząco odbiegają od dotychczasowych, to warto jak najszybciej udać się do doświadczonego mechanika. Wadliwie działający układ wtryskowy sprawia również, że pogorszeniu ulegają osiągi auta. Staje się ono mniej dynamiczne, co stanowi oczywiście poważny problem – w szczególności podczas wyprzedzania. Z jakimi jeszcze informacjami warto się zapoznać?

Wymienić czy regenerować?

Aby szybko poradzić sobie z awarią, kierowcy mogą zdecydować się na 2 rozwiązania. Pierwszym z nich jest zakup nowego elementu. Dlaczego takie podejście do sprawy nie jest traktowane w kategoriach oczywistości? Chodzi tutaj o cenę. Pompowtryskiwaczy nie należy wymieniać pojedynczo. Wydatki związane z zakupem 4 nowych elementów – w zależności od rodzaju silnika i marki pojazdu – mogą wynosić od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych. Zdarzają się nawet sytuacje, w których koszt takiej inwestycji przewyższa realną wartość pojazdu.

Na całe szczęście pompowtryskiwacze dobrze poddają się procesowi regeneracji. Ich wyczyszczenie lub wymiana końcówek roboczych to sposób nie tylko znacznie tańszy, ale także skuteczny. Poszukując kompleksowego wsparcia w tym zakresie, warto zwrócić uwagę na propozycję przygotowaną przez specjalistów z Zakładu Mechaniki Pojazdowej Borkowscy. To właśnie tutaj wszyscy zainteresowani mogą liczyć zarówno na indywidualne podejście do każdego zlecenia, jak i najatrakcyjniejsze warunki współpracy. Koszt naprawy pompowtryskiwaczy waha się od 350 do 650 zł/szt. Jest to w zasadzie jedyna rozsądna opcja w przypadku samochodów kilku i kilkunastoletnich.