Transport morski odgrywa dużą rolę w gospodarce światowej. Taka metoda przewozu towarów od lat cieszy się dużym powodzeniem i to nie tylko ze względu na stosunkowo niskie koszty. Drogą morską może być transportowane niemalże wszystko, w tym produkty o wielkich gabarytach. Żegluga doskonale sprawdza się tam, gdzie zawodzą pozostałe opcje, więc szybki rozwój sektora nie powinien nikogo dziwić.

Atrakcyjne ceny przewozu

Spedytorzy ze względów ekonomicznych poszukują rozwiązań tanich i jednocześnie efektywnych. Najniższym kosztem jednostkowym przewożonych towarów odznacza się transport morski. Na statkach lądują zarówno ładunki drobnicowe, jak i ponadgabrytowe w ilościach przekraczających możliwości alternatywnych form, chociażby samolotów. Szacuje się, iż pod względem masy ładunkowej przemieszczane jest ok. 75% wymiany towarowej. Żegluga  jest więc optymalnym wyborem pod kątem finansowym, jeśli chodzi o transport wielu wyrobów na duże odległości. Jako że koszty przewozu wpływają również na cenę produktów, korzystanie z drogi morskiej pozwala nieco zaoszczędzić odbiorcom końcowym.

Grunt to bezpieczeństwo

Bez względu na formę transportu zawsze istnieje ryzyko poniesienia strat finansowych. Co prawda kolizje czy zatopienia statków należą do rzadkości, lecz gdy już się zdarzą, ich konsekwencje są dużo poważniejsze. Na dno idą nieraz bowiem partie produktów w olbrzymiej ilości. Podstawowe ubezpieczenie chroni towar tylko od szkód, które powstały z winy przewoźnika bądź spedytora. Właściciel nie otrzyma więc zwrotu kosztów produktów utraconych, chociażby w wyniku ataku morskich szabrowników. Dlatego też firmy takie jak mySped Izabela Gryglicka oferują swym klientom dodatkowe ubezpieczenie Cargo. Wykupiona polisa stanowi zabezpieczenie przed skutkami kradzieży, klęsk żywiołowych czy też uszkodzeniem towaru podczas załadunku i rozładunku. Wybór zakresu ochrony jest już kwestią indywidualną i zależy m. in. od charakteru transportowanych kontenerami produktów.

Nieograniczony zasięg

Opisywana metoda pozostawia konkurencję daleko w tyle, jeśli chodzi o zasięg przewożonych towarów. Szlaki na morzach i oceanach tworzą niezwykle bogatą sieć komunikacyjną, przez co kontenery mogą zawitać do najdalszych zakątków globu. Tak dzieje się już zresztą od setek lat, a dla niektórych krajów jest to wręcz jedyna droga transportu określonych grup produktów. Statki trafiają więc nie tylko do wielkich centrów gospodarczych. Nawet słabiej rozwinięte tereny poradzą sobie z ich przyjęciem, a dzięki dodatkowym gałęziom transportu, towary trafiają nawet do najbardziej niedostępnych miejsc.