Każdego roku wyrejestrowuje się w Polsce nawet 400 tysięcy samochodów. Większość z nich trafia do stacji demontażu pojazdów, gdzie przechodzą proces zwany auto złomowaniem, czyli kasacją. Kiedy jest ona konieczna i jakie warunki musi spełnić pojazd, by móc przyjąć go na szrot? Najważniejsze informacje na ten temat można poznać z dalszych części artykułu.

Konieczność kasacji, czyli auta powypadkowe

Największą ilością pojazdów wyrejestrowywanych i przekazywanych do kasacji stanowią auta powypadkowe. Znacznie uszkodzony bok, tył, przód wraz z silnikiem, a także zawieszenie czy dach po dachowaniu, kwalifikują samochód do złomowania. Najlepiej zająć się jego wyrejestrowaniem jak najszybciej, by móc uregulować kwestie ubezpieczeniowe. Sama procedura oddania samochodu do kasacji nie jest złożona, a pracownicy dobrych stacji demontażu pojazdów pomagają przejść ją błyskawicznie. Właściciel aut przekazywanego do złomowania musi przede wszystkim dostarczyć do auto szrotu:

  • dowód rejestracyjny lub inny dokument potwierdzający dane pojazdu, 
  • dokument tożsamości,
  • umowa kupna samochodu,
  • upoważnienie do kasacji (jeśli auto oddaje współwłaściciel albo osoba, która nie jest właścicielem).
W przypadku zgubienia dowodu rejestracyjnego należy w Wydziale Komunikacji pozyskać zaświadczenie potwierdzające dane zawarte w zagubionym dokumencie. 

Czy auto po stłuczce musi trafić do kasacji?

Nie tylko pojazdy po większych wypadkach trafiają do stacji demontażu pojazdów. Również i auta po mniejszych stłuczkach często przywożone są do skupów, gdzie poddawane są złomowaniu oraz wcześniejszemu odzyskowi sprawnych części – te po regeneracji dostępne są do sprzedaży na rynku wtórnym podzespołów motoryzacyjnych. Jakie są przesłanki do tego, by samochód po stłuczce przekazać na szrot?

W przypadku kilkuletnich i drogich pojazdów marek premium znacznie bardziej opłacalną opcją jest odsprzedaż samochodów do warsztatów zajmujących się składaniem aut powypadkowych. Można również pokusić się o pełen serwis i powrót na drogi. Jeśli jednak mowa o samochodach o większym przebiegu oraz o niższej wartości, wtedy kompleksowa naprawa nie przyniesie wymiernych korzyści. Lepiej w takich sytuacjach wyrejestrować auto i oddać je do kasacji. Warto przy tym dodać, że ze względu na drożejące części samochodowe oraz wyższe koszty napraw, obecnie samochód uszkodzony po stłuczce można spróbować zakwalifikować jako szkodę całkowitą. Najlepiej o pomoc kierować się do dobrych agentów ubezpieczeniowych i rzeczoznawców motoryzacyjnych.

Inne auta, które nie mogą być dopuszczone do ruchu drogowego

Do kasacji nie tylko nadają się auta powypadkowe oraz niektóre z tych uczestniczących w stłuczkach. Takie stacje demontażu pojazdów jak SKAJ MOTO ZŁOM przyjmują także samochody niekompletne, zalane, spalone i wszystkie inne, które ze względu na swój stan techniczny nie mogą zostać dopuszczone do ruchu drogowego

Kierowcy przekazujący samochód do kasacji muszą też pamiętać o konieczności wyrejestrowania go w ciągu 30 dni.