Wyważanie kół to czynność, która wchodzi w zakres podstawowego serwisu aut. Do jego przeprowadzenia potrzebna jest wizyta w warsztacie – nie ma możliwości, aby zrobić to samodzielnie. Co ważne, wyważanie kół należy przeprowadzać zarówno w kołach używanych, jak również w nowych. Na czym polega proces i dlaczego należy go regularnie przeprowadzać?

Przyczyny i konsekwencje jazdy na niewyważonych kołach

Przyczyną niewyważenia nowych kół mogą być błędy w procesie produkcji. W przypadku kół używanych niewyważenie może być spowodowane między innymi jazdą po dziurawej powierzchni, po krawężnikach lub wzajemne ułożenie względem siebie opon i felg.

Najczęstszym objawem niewyważonych kół są drgania nadwozia, odczuwalne w chwili poprzedzającej rozpędzenie się auta. Wówczas kierowcy często decydują się  na wymianę elementów układu kierowniczego. Tymczasem w wielu przypadkach wystarczyłoby wyważyć koła. Niewyważone koła mogą wpływać na pogorszenie trakcji oraz sterowności auta. Wydłużają drogę hamowania, przyspieszają proces zużycia opon oraz powodują uszkodzenia amortyzatorów, łożysk oraz drążków kierowniczych.

Metody wyważania kół

Najprostszą metodą wyważania kół jest zastosowanie ciężarków, która polega na równomiernym rozłożeniu masy wokół osi obrotu koła. Opona prawidłowo wyważonego koła powinna wykazywać w trakcie eksploatacji równomierne rozłożenie masy wokół całej swojej osi. Do wyważania kół w firmach wulkanizacyjnych wykorzystywane są specjalne, sterowane komputerowo wyważarki. Określają one z dużą dokładnością miejsca, w których należy zamontować odpowiednie ciężarki równoważące. Rodzaj ciężarków musi zostać dobrany do materiału, z jakiego wykonane są felgi. W przypadku felg stalowych stosuje się stalowe ciężarki, nabijane na zewnętrzne i wewnętrzne ranty felg. W przypadku felg aluminiowych wykorzystuje się ciężarki aluminiowe, naklejane od wewnętrznej strony felg. Ważnym elementem jest również dokręcenie kół. Koło powinno być dokręcane „na krzyż”, najpierw lekko, a następnie z odpowiednią siłą. Zbyt mocne dokręcenie kół może zniszczyć felgi lub być przyczyną urwania się śrub podczas jazdy. Dlatego koło powinno być dokręcone kluczem dynamometrycznym, który daje możliwość kontrolowania siły dokręcania.

Koła najlepiej wyważać regularnie po przebyciu każdych 5 tysięcy kilometrów, koniecznie natomiast co 10-15 tysięcy kilometrów. Dodatkowo należy zgłosić się do wyważenia po kolizji lub wypadku, wpadnięciu w dziurę lub mocnym uderzeniu w krawężnik, gwałtownym i długotrwałym hamowaniu. I oczywiście po każdym zdjęciu koła i przy wymianie opon.