Rozrząd jest jednym z najważniejszych układów samochodu. Odpowiada za sprawne doprowadzanie paliwa do cylindra silnika tłokowego oraz usuwanie z niego spalin. Zbyt długie zwlekanie z wymianą systemu może doprowadzić do poważnych awarii silnika. Szukasz sprawdzonego mechanika, który zatroszczy się o Twoje auto? Skorzystaj z oferty Serwisu Samochodowego Dawo!

Jakie części rozrządu można wymieniać?

Najczęściej konserwowanym elementem układu jest pasek lub łańcuch rozrządu, który odpowiedzialny jest za sterowanie jednostką napędową. Umieszczony jest w silniku pojazdu, gdzie przekazuje napęd z koła zębatego na wale korbowym do koła zębatego na wałku rozrządu.

Jak tłumaczy pracownik Serwisu Samochodowego Dawo w Łodzi:

razem z paskiem lub łańcuchem powinny zostać wymienione także ich komponenty takie jak: napinacz, rolki prowadzące oraz pompa cieczy chłodzącej. Tylko takie działanie pozwoli na przedłużenie żywotności samochodu oraz jego bezpieczne użytkowanie.

To właśnie napinacz pozwala na zniwelowanie luzów w pasku i zapobiega przeskakiwaniu układu, natomiast rolki podtrzymują go podczas pracy silnika. W wielu pojazdach rozrząd odpowiada za napędzanie pompy wodnej, dlatego ona także powinna zostać wymieniona.

Kiedy konieczna jest wymiana rozrządu?

Regularna i całościowa wymiana rozrządu powinna zostać przeprowadzona po przejechaniu ok. 70 000 km lub po ok. 5 latach. Wszystko zależy od intensywności eksploatacji oraz jakości zamontowanych części. Bardziej wytrzymały od paska jest łańcuch, co pozwala wydłużyć czas użytkowania układu, jednak należy pamiętać o tym, że pozostałe elementy zużywają się szybciej.

Rutynowo pasek rozrządu wymieniany jest także po zakupie używanego samochodu, jeśli nie jesteśmy pewni co do jego historii. Konserwacji podlegają także paski zabrudzone olejem oraz te z widocznymi pęknięciami i innymi uszkodzeniami. Warto podkreślić, iż zabiegi te są konieczne, także w przypadku, gdy samochód długi czas pozostawał garażowany.