Samochody złożone są z rozmaitych układów, które z kolei składają się z wielu różnorodnych części i podzespołów. Jednym z ważnych elementów silnika jest wtryskiwacz. Odpowiada on za dostarczanie odpowiedniej dawki paliwa. Jego wyeksploatowanie lub uszkodzenie może prowadzić do zniszczenia silnika. Niektóre uszkodzenia wtryskiwaczy umożliwiają wykonanie regeneracji tego elementu. Na czym ona polega i kiedy warto udać się do mechanika w tym celu?

Jak przebiega regeneracja wtryskiwaczy?

Jeśli zauważyliśmy pierwsze objawy świadczące o zużyciu wtryskiwaczy, nie powinniśmy ich lekceważyć, ponieważ takie podejście może pogorszyć ich stan, co z kolei wiąże się z większymi kosztami regeneracji tego elementu. W niektórych przypadkach, szczególnie gdy wtryskiwacz jest w bardzo złym stanie, konieczna może okazać się jego wymiana na nowy. Aczkolwiek to nie jedyne problemy, które może powodować zepsuty wtryskiwacz. Lekceważenie tego problemu może skutkować potrzebą wymiany filtru paliwa, pompy wtryskowej, a także naprawą silnika czy uszkodzonej turbosprężarki. Poza tym wtryskiwacze mogą powodować uszkodzenia tłoka w silniku. Dlatego najlepiej zdiagnozować stan naszego silnika, jeżeli ten daje pierwsze oznaki o awarii.

Aby możliwa była ocena stanu wtryskiwaczy, niezbędne jest ich wyjęcie z silnika. To zadanie należy powierzyć specjalistom od naprawy wtryskiwaczy, ponieważ wtedy istnieje mniejsza szansa na ich uszkodzenie. Takie usługi oferuje warsztat samochodowy Mechanika pojazdowa, diagnostyka komputerowa Pomierski Stanisław z Liniewa w województwie pomorskim. Niekiedy zdarzają się przypadki, w których wtryski są zapieczone. Wtedy koszty sprawdzenia ich stanu są większe. Gdy podjęliśmy decyzję o regeneracji wtryskiwaczy, warto znaleźć warsztat posiadający wszelkie niezbędne urządzenia i narzędzie potrzebne do przeprowadzenia tego zadania. W tym celu wykorzystuje się m.in. specjalistyczne mikroskopy oraz maszyny służące do czyszczenia ultradźwiękami. Zastosowanie takich urządzeń sprawdza się lepiej niż tradycyjne metody, ponieważ umożliwiają one dokładne spasowanie wtryskiwacza, z dokładnością do tysięcznych części milimetra. Cały zabieg regeneracyjny wymaga także zachowania sterylnej czystości.

Regeneracja wtryskiwacza odbywa się w kilku etapach prac. Na początku konieczne jest zdemontowanie elementu na pojedyncze części. Potem mechanik czyści każdy element przy użyciu myjki ultradźwiękowej. Podczas czyszczenia części wtryskiwacza metodą wysokociśnieniową gorącym detergentem, należy pamiętać, by jego temperatura wynosiła 80 stopni Celsjusza. Kolejnym krokiem jest wymiana wewnętrznych uszczelnień wtryskiwacza i ponowne złożenie podzespołów w całość. W przypadku poważnych uszkodzeń lub nadmiernego zużycia konieczna jest wymiana poszczególnych części składowych. Po złożeniu wtryskiwacza wykonuje się test rozpylenia, a w przypadku wtryskiwaczy Common Rail niezbędne jest również przeprowadzenie tekstu porównawczego dawek wtryskowych i przelewów. Na sam koniec wykonuje się test ciśnienia otwarcia oraz pomiar obwodu elektrycznego.