Sprawdzenie geometrii kół to podstawowe badanie wykonywane w czasie przeglądu technicznego. Auto z niewłaściwie ustawioną geometrią nie trzyma toru jazdy, co przekłada się na niski komfort jazdy oraz zwiększone ryzyko wypadku. Mechanik samochodowy z Auto Serwis Bokserska przedstawi podstawowe informacje związane z geometrią oraz wskaże przyczyny problemów ustawieniem kół.

Geometria kół – co to jest?

Geometria kół to szereg ustawień zawieszenia oraz układu kierowniczego, które wpływają na zachowanie pojazdu w czasie jazdy na wprost i po łuku. Od prawidłowego ustawienia zależy m.in. rozkład sił między kołami podczas pokonywania zakrętów. W idealnym scenariuszu powierzchnia kontaktowa ogumienia jest ustawiona równolegle do osi samochodu. Oczywiście, przy wchodzeniu w zakręty działają siły wznoszące, dlatego perfekcyjny kontakt z podłożem nigdy nie będzie możliwy. Parametry geometrii dzielą się na regulowane i nieregulowane. Te pierwsze obejmują zbieżność, czyli określenie położenia kół z jednej osi względem siebie, kąt pochylenia koła oraz kąt wyprzedzenia osi obrotu zwrotu. Jak wskazuje mechanik z Auto Serwis Bokserska, wśród parametrów nieregulowanych wyróżnia się natomiast: kąt pochylenia osi zwrotnicy, promień zataczanie, przesunięcie osi zwrotnicy w stosunku do osi koła oraz różnice kątów skrętu kół wewnętrznego i zewnętrznego.

Badanie geometrii kół a bezpieczeństwo

Wszelkie nieprawidłowości dotyczące parametrów regulowanych pojawiają się wskutek eksploatacji pojazdu.

Najczęstszymi przyczynami odchyleń są niewłaściwa wymiana opon lub błędy serwisowe. Jeżeli pomiary geometrii wykażą odchylenia, które mają związek z parametrami nieregulowanymi, samochód jest w złym stanie technicznym i doszło do trwałych deformacji elementów odpowiadających za osadzenie kół

– wyjaśnia pracownik Auto Serwis Bokserska. Jeżeli zależy Ci na bezpieczeństwie, reaguj na wszystkie sygnały świadczące o nieprawidłowej geometrii i zgłoś się do warsztatu, kiedy zauważysz jakiekolwiek problemy z zachowaniem toru jazdy.