Wyważenie kół to jedyny sposób na zapewnienie równomiernego rozłożenia obciążenia na całym obwodzie opony. Położenie środka masy poza osią obrotu może wywoływać nieprzyjemne drgania w czasie jazdy i doprowadzić do przedwczesnego zużycia elementów układu kierowniczego i zawieszenia. Sprawdźmy, co na ten temat mówi mechanik z serwisu Gumisie i kiedy należy przeprowadzić procedurę wyważenia.

Wyważenie kół – kiedy należy je wykonać?

Idąc za radą doświadczonych wulkanizatorów, wyważenie kół powinno odbywać się przy każdej wymianie opon, a także zakupie nowego ogumienia – to najlepszy sposób na uniknięcie drgań i zbyt szybkie wyeksploatowanie obracającej się felgi. Jak zaznacza serwisant, wyważanie jest zupełnie inną czynnością niż zbieżność kół. Ustawienie geometrii opiera się na wyregulowaniu kątów kół w taki sposób, aby były ustawione równolegle względem siebie i prostopadle do podłoża.

Zlekceważenie pierwszych oznak nieprawidłowego wyważenia może spowodować poważne konsekwencje w przyszłości. W oponach, poddawanych nadmiernym obciążeniom, dochodzi do szybszego zużycia się bieżnika, co z kolei powoduje stopniowe zwiększanie drogi hamowania i zmniejsza przyczepność opon na śliskiej nawierzchni – mówi pracownik przedsiębiorstwa Gumisie

Mniej oczywistą oznaką problemów z wyważeniem są wzrost zużycia paliwa oraz postępujące problemy z zawieszeniem.

W jaki sposób wyważa się koła?

Serwisy wulkanizacyjne stosują dwie metody wyważania – statyczne i dynamiczne. Pierwszy sposób sprawdzi się w przypadku lekkiego niewyważenia opon. Wulkanizator z zakładu Gumisie umieszcza wówczas felgę z oponą na pionowym urządzeniu z trzpieniem i mierzy wyważenie w jednej osi. W przypadku stwierdzenia niewyrównoważenia zakłada ciężarek na kołnierzu felgi, aby przywrócić prawidłowe parametry. Jeżeli problem niewyważenia jest poważniejszy, serwisant korzysta z komputerowej wyważarki, za pomocą której dokonuje pomiaru zachowania opon we wszystkich trzech osiach.