W dzisiejszych czasach pojawia się konieczność transportu bardzo wielu różnorodnych ogromnych części, maszyn czy innych ładunków, mających nie tylko dużą masę, ale także wymiary. Wtedy istnieje konieczność pilotaż transportu ponadgabarytowego, który ma na celu zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa na danym odcinku drogi i maksymalnie zminimalizować mogące pojawić się utrudnienia. Sprawdź, co dokładnie warto wiedzieć na ten temat. Zapraszamy do lektury!

Kilka słów o pilotażu transportów ponadnormatywnych

W dobie szybkiego postępu i rozwoju nowych technologii oraz szeroko rozumianej gałęzi przemysłu nie sposób uniknąć konieczności transportu wielkogabarytowego, cechującego się nie tylko ogromnym ciężarem, ale też wymiarami. Dotyczy on ogromnych maszyn rolniczych, budowanych, a także różnych konstrukcji mostów i stalowych, zbiorników, silosów, elementów elektrowni wiatrowych, rurociągów, gotowych części instalacji przemysłowych, a także wielu innych przedmiotów. Konieczność pilotażu transportu ponadgabarytowego pojawia się, kiedy spełniony jest jeden z czterech warunków, do których zalicza się sytuacje, gdy: ładunek ma długość ponad 23 m, szerokość 3,2 m, wysokość 4,5 m lub 60 ton rzeczywistej masy całkowitej.

Pilotowanie transportu ponadnormatywnego musi odbywać się nie tyko z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa oraz zapewnieniem odpowiedniej organizacji przejazdu w zgodzie z warunkami zawartymi w uzyskanym zezwoleniu, ale także z użyciem specjalnego, oznakowanego pojazdu. Musi mieć on ciężar do 3,5 tony, z wyłączeniem jednośladów (czyli nie można tego zadanie wykonywać przy użyciu motoru). Ponadto, konieczne jest oznakowanie napisem PILOT wraz z dodatkową z informacją na temat największej szerokości pojazdu pilotowanego. Niezbędne jest również umieszczenie dwóch świateł błyskowych o barwie żółtej na dachu pojazdu symetrycznie do podłużnej osi symetrii auta oraz w jednej linii z tablicą. Ważne, aby były one widoczne z odległości 50 metrów przy dobrych warunkach pogodowych.

Zezwolenie na przejazd pojazdu ponadnormatywnego i eskorta policji

Aby móc eskortować pojazdy ponadnormatywne trzeba posiadać odpowiednie uprawnienia, a także doświadczenie. Na przewóz ogromnych ładunków, o wielkich wymiarach i ciężarze trzeba uzyskać właściwe zezwolenie. Jeżeli planowana trasa przebiega w jednym lub dwóch województwach, to trzeba zgłosić się do Komendanta Wojewódzkiego Policji tego województwa, w którym rozpoczął się transport. Jeżeli droga do pokonania jest znacznie dłuższa, to zawiadomienie należy przekazać do Komendanta Głównego Policji, przynajmniej na 7 dni przed wyznaczoną datą. Profesjonalnym pilotowaniem, a także pomocą w uzyskaniu zezwolenia zajmuje się sprawdzona firma Pilotex z Wrocławia, gwarantująca najwyższą jakość świadczonych usług.

Ważne jest, aby w zawiadomieniu zawrzeć harmonogram przejazdu, liczbę pojazdów (oraz ich dokładne wymiary), które mają być pilotowane oraz rodzaj przewożonego ładunku. W niektórych przypadkach konieczny jest pilotaż wykonywany przez policję. Jest to wymagane, gdy szerokość jezdni wraz z poboczem jest mniejsza niż 2 m, długości pojazdu lub zespołu pojazdów jest większa niż 50 m, a także w sytuacji, kiedy łączna długość pojazdów pilotowanych jest większa niż 150 m.