Nazwa pochodzi od skrótu angielskiego wyrażenia Paintless Dent Repair i oznacza usuwanie wgnieceń bez użycia lakieru. To metoda od wielu lat stosowana w naprawach. Daje bardzo dobre efekty, jeśli samochód zostanie powierzony odpowiedniemu technikowi usuwania wgnieceń. Metoda PDR wykonywana jest dwoma sposobami i ma liczne zalety, doceniane przez każdego właściciela auta, które uległo stłuczce.

Jak to działa?

Jeśli w miejscu wgniecenia lakier nie został uszkodzony, a także nie była tam kładziona szpachla, to wykorzystanie metody PDR będzie świetnym rozwiązaniem. Z kolei auta, które uległy ciężkiemu wypadkowi, nie nadadzą się do jej użycia. W usuwaniu wgnieceń tą metodą niezbędne są halogenowe lampy. Dzięki nim specjalista widzi, czy nie pominął choćby najdrobniejszego wgniecenia. To żmudna praca, która wymaga absolutnej precyzji. Przy łatwo dostępnych powierzchniach stosuje się metodę masowania blachy, czyli wypychania wgnieceń. Technik musi odnaleźć odkształcony punkt od spodu i odpowiednio wyważyć siłę, aby nie spowodować kolejnych uszkodzeń. Czasem konieczny jest demontaż jakiegoś elementu wewnątrz pojazdu, aby uzyskać dostęp do wgniecenia. Wykorzystywane w tym celu narzędzia różnią się ze względu na rozmiar i dostosowanie do miejsca powstania odkształcenia blachy, a technik zmienia je w trakcie pracy, aby stopniowo dojść do oczekiwanego efektu.

Inną techniką jest odciąganie wgnieceń, zwane również „metodą na klej”. Najczęściej jest stosowana przy dużej ilości wgnieceń lub gdy znajdują się w trudno dostępnych miejscach. Specjalistyczny klej nakłada się w wybranym miejscu i za pomocą młotka bezwładnościowego oraz tzw. grzybka wyciąga wgniecenie. Tu również wymagane jest doświadczenie, pozwalające odpowiednio dostosować siłę.

Dlaczego warto wybrać tę metodę?

Specjaliści z firmy Lux-Lax polecają metodę PDR ze względu na szybkość wykonania. Dzięki niej wgniecenie można usunąć maksymalnie w ciągu kilku godzin. Lakierowanie auta trwa dłużej i pochłania znacznie większe koszty. Ponadto prowadzi do obniżenia wartości rynkowej pojazdu, a dobranie odpowiedniego koloru farby jest niezwykle trudnym zadaniem. Metoda PDR nie wymaga użycia nieestetycznej szpachli. Ważne, aby postawić na warsztat, w którym technicy usuwania wgnieceń mają doświadczenie. Metoda PDR pozornie może wydawać się prosta w wykonaniu, jednak jest to sztuka, której nauka trwa bardzo długo.