W skrzyniach biegu podczas ich pracy dochodzi do wystąpienia tarcia. To ten czynnik decyduje o tym, że często wymagają one regeneracji oraz napraw. Problemy z tym elementem mechanizmu można dostrzec po tym, że pojawiają się trudności podczas zmiany biegów, dochodzi do zgrzytów, zwiększonego oporu, wyskakiwania biegów oraz wycieków oleju. Skrzynia może także wydobyć z siebie szmery, hałasu oraz charakterystyczne “wycie”.


Zapobieganie zużyciu skrzyni biegów


Na pewno jednym ze sposobów kontroli stanu skrzyni biegów jest kontrola stanu oleju oraz zapobieganie wycieków. Długotrwałe wycieki oleju doprowadzą do przedwczesnego zużycia się skrzyni biegów, a w skrajnych przypadkach zatrzymania samochodu na trasie. Jeżeli natomiast przyczyną niesprawności są wyskakujące biegi, należy ocenić stan poduszek znajdujących się pod silnikiem. Może być to także przyczyną drgań przenoszonych przez nadwozie. Czasami wynika to z poważnego zużycia lub uszkodzenia koła zębatego i zatrzasku odpowiadającego za zapięcie biegu. Zapobiec temu można również poprzez regularne uzupełnianie oleju oraz kontrolę jego własności smarnych. 


Jak postępować w przypadku zgrzytów w skrzyni biegów?


Jeżeli natomiast zmianie pracy skrzyni biegów towarzyszą szmery oraz zgrzyty należy przyjrzeć się pracy synchronizatorów. Odpowiadają one za płynne włączanie się kół zębatek odpowiedniego biegu. Każdy bieg posiada odrębny synchronizator, więc usterka może dotyczyć np. jednego lub dwóch biegów. Efektu tego można uniknąć, korzystając ze specjalnego preaparatu ceramizującego, który pozwoli ograniczyć tarcie prowadzące do zużycia synchronizatorów, tłumaczą pracownicy warsztatu samochodowego Skorupski Getriebe.


Jak przebiega ostateczna naprawa skrzyni biegów. 


W zależności od producenta naprawa danej skrzyni może przebiegać inaczej. Jednak za każdym razem, kiedy przyczyna jej niesprawności nie jest pewna, należy wyjąć ją z auta oraz rozłożyć na poszczególne części. Najczęściej, aby przeprowadzić regenerację skrzyni biegów, wystarczy wymienić niektóre części. Najbardziej podatne na zużycie są synchronizatory oraz łożyska. Natomiast, jeżeli chodzi o zębatki i inne części metalowe można zdecydowanie poprawić ich sprawność poprzez zastosowanie odpowiednich preparatów dodawanych do oleju. Wielu użytkowników decyduje się na samodzielne naprawianie skrzyni, jednak w przypadku bardziej zaawansowanych uszkodzeń warto przekazać to zadanie doświadczonym serwisantom.