Parkowanie przed hipermarketami czy na parkingach podziemnych galerii handlowych nierzadko kończy się wgnieceniami w karoserii auta. Mniejsze uszkodzenia powstają również od odpryskujących od kół kamieni oraz po gradobiciu. Co zrobić w takim wypadku? Czy trzeba wydawać dużo pieniędzy u blacharza i lakiernika? Czy wreszcie usuwanie mniejszych wgnieceń jest czasochłonne? Odpowiedzi na te pytania znaleźć można w dalszych częściach artykułu, w którym opisano pokrótce innowacyjną metodę PDR.

Czym jest metoda PDR?

Metoda PDR – Paintless Dent Repair – to technika błyskawicznego usuwania wgnieceń bez lakierowania. Fachowcy z serwisów zdradzają, że technologię tę opracowały kilkadziesiąt lat temu koncerny motoryzacyjne, a dopiero od kilku lat zagościła ona na stałe w ofercie najlepszych warsztatów blacharsko-lakierniczych. Wcześniej służyła ona bowiem do eliminowania niewielkich defektów karoserii powstałych w trakcie transportu nowych aut z fabryk do salonów sprzedażowych, a obecnie ceniona jest przy punktowym prostowaniu blachy samochodowej w zaledwie kilkadziesiąt minut. Metoda PDR stosowana jest zatem do usuwania:

  • licznych wgnieceń dachu po gradobiciu,

  • większych wgnieceń drzwi, maski lub klapy bagażnika, ale bez przerwanego lakieru,

  • wgnieceń w okolicach nadkola i progów,

  • mnogich kilkumilimetrowych wgnieceń zderzaka.

Doświadczeni blacharze i lakiernicy nie tylko stosują jednak metodę PDR po gradobiciu, ale także przy konieczności wyprostowania blachy uderzonej pięścią czy tej, która miała kontakt z inną przeszkodą. Zasada jest jedna: naprawa Paintless Dent Repair może być zastosowana tylko wtedy, kiedy lakier samochodowy nie został nadmiernie naruszony (nie doszło do pęknięcia powłoki, jej odprysku czy wyraźnego przetarcia).

W jaki sposób wykonywane są naprawy metodą PDR?

Metoda PDR może być wykonywana na dwa sposoby. Pierwsza technika oparta jest o wypychanie blachy tak, by wróciła do swojego wyjściowego kształtu. W przypadku dachu istotne jest wtedy zdemontowanie podsufitki. Druga metoda zaliczana do technologii PDR wykonywana jest od zewnątrz. Mowa zatem o wyciąganiu blachy, co wymaga jeszcze większej precyzji, doświadczenia oraz oczywiście zastosowania specjalistycznych narzędzi. Takim dysponuje łódzki serwis blacharsko-lakierniczy SUBARU, który wyposażony jest między innymi w bezwładnościowe młotki, adaptery i pullery, specjalne kleje oraz lampy blacharskie. Ostatnie narzędzie pozwala wykryć nawet drobne niedoskonałości karoserii. Co jeszcze warto wiedzieć o metodzie PDR?

Fachowcy specjalizujący się w usuwaniu wgnieceń bez lakierowania przestrzegają kierowców przed  wykonywaniem napraw PDR na własną rękę. Nawet po zakupie do swojego garażu najlepszych narzędzi najmniejszy błąd może uszkodzić warstwę lakieru. Późniejszy serwis z pewnością okaże się wtedy znacznie droższy. Lepiej postawić zatem na profesjonalną pomoc blacharzy i lakierników, którzy za usługę życzą sobie średnio od 100 do 300 zł. Warto połączyć ją również z polerowaniem karoserii – dzięki niemu można usunąć z blachy do 80% zarysowań, nadając lakierowi blask i intensywność koloru.