Ustrzeżenie samochodów i motocykli przed kradzieżą to wyzwanie któremu od wielu dekad próbują sprostać producenci i monterzy zabezpieczeń. Każda nowinka technologiczna poprawiająca bezpieczeństwo pojazdów jest jednak po jakimś czasie kontrowana przez złodziei rozwiązaniem pozwalającym obejść nowe zabezpieczenie. Rozwój technologii elektronicznej oraz śledzenia pojazdów przez satelity przyniósł przełom w tej dziedzinie, a poniżej prezentujemy kilka rozwiązań pozwalających na jak najlepsze zabezpieczenie dwu- i czterośladów przed kradzieżą.

Autoalarmy

To rozwiązanie sięga wstecz już kilka dekad a fakt, że jest wciąż stosowane i udoskonalane świadczy o jego skuteczności. Podstawowym celem alarmów jest przestraszenie potencjalnego złodzieja przy pierwszej próbie uzyskania nieautoryzowanego dostępu do pojazdu oraz poinformowanie właściciela o próbie włamania lub zwrócenie uwagi osób postronnych. Nowoczesne alarmy cyfrowe pozwalają instalatorom zaprogramować ich reakcję i działanie na wiele sposobów, a paleta autoalarmów na rynku jest tak duża, że nie sposób ich wyczerpująco opisać w niniejszym artykule. Firmy, jak na przykład gdańska Procar Autoalarm, instalują alarmy z czujnikami ruchu na zewnątrz pojazdu oraz wewnątrz, połączone z zamkiem centralnym, odłączające pracę silnika po niestandardowym uruchomieniu lub z alarmy z czujnikami ultradźwiękowymi. Rozbudowane alarmy cyfrowe posiadają funkcje immobilizera i mogą być obsługiwane za pomocą pilota lub bez. Do alarmów bezpilotowych można zaliczyć elektroniczne autoalarmy TYTAN i SEO oparte na cyfrowej magistrali kontaktującej się z autem a obsługiwanej i uruchomianej za pomocą fabrycznego pilota samochodu od centralnego zamku.

Immobilizery

Działanie immobilizera opiera się na blokadzie zapłonu silnika uniemożliwiającej uruchomienie pojazdu. Blokada zostaje zdjęta dopiero po zdalnym zarejestrowaniu sygnału z nadajnika w kluczyku albo z zewnętrznej karty magnetycznej we wnętrzu samochodu lub po włożeniu kluczyków do stacyjki. Wymiana sygnałów między transponderem w kluczyku i odbiornikiem zainstalowanym w aucie lub motocyklu trwa ułamek sekundy i w praktyce nie opóźnia odpalenia pojazdu prawowitemu właścicielowi.

Satelitarne nadajniki GPS

To rozwiązanie nie zapobiega kradzieży pojazdu, pozwala natomiast z dużą skutecznością namierzyć skradziony już samochód lub dwuślad. Zamontowany w dowolnym miejscu czujnik GPS wysyła sygnał do satelity namierzającego dopiero w momencie aktywowania go przez właściciela. Dzięki niewielkim rozmiarom i braku emisji sygnału przed aktywacją, odnalezienie czujnika przez złodzieja jest bardzo utrudnione, natomiast lokalizacja pojazdu drogą satelitarną odbywa się błyskawicznie i z dużą dokładnością w terenie.

Blokady skrzyni biegów

Ostatnie z omawianych tu zabezpieczeń jest mechaniczne i opiera swą zasadę działania na blokowaniu fizycznym przekładni skrzyni biegów, manualnej lub automatycznej. Nowoczesne blokady skrzyni biegów są montowane w kolumnie przekładni biegów, w fabrycznej obudowie, a jej odblokowanie następuje za pomocą desygnowanego kluczyka. Ze względu na solidne zabezpieczenie blokady jej demontaż na miejscu w krótkim czasie jest bardzo trudny, a połączenie takiego zabezpieczenie z alarmem cyfrowym lub immobilizerem jest bardzo skuteczną formą ustrzeżenia się przed kradzieżą.