Turbosprężarki stanowią najczęściej stosowany układ doładowania silnika. Obecnie są stosowane zarówno w silnikach diesla jak i jednostkach benzynowych. Pomimo wykorzystania wytrzymałych podzespołów turbosprężarka nie jest podzespołem niezniszczalnym. W przypadku awarii niezbędna jest profesjonalna regeneracja turbosprężarki. I właśnie naprawie tego układu przyjrzymy się bliżej w dzisiejszym artykule.

Jaki zakres uszkodzeń występuje w obrębie turbosprężarki?

We wstępie wspomnieliśmy, że w procesie produkcji turbosprężarek wykorzystywane są podzespoły o wysokim stopniu wytrzymałości. To powoduje, że turbosprężarka dobrze znosi działanie wysokich temperatur a jej elementy są odporne na korozję i ścieranie. Nie oznacza to jednak, że turbosprężarka jest niezniszczalna. Powodem uszkodzeń w obrębie tego układu najczęściej są zanieczyszczenia, które dostają się do jego wnętrza. Do częstych przyczyn awarii należy nieprawidłowe olejowanie turbosprężarki. Co istotne w większości przypadków za awarię układu odpowiedzialny jest właściciel pojazdu. Niestosowanie się do zasad użytkowania danego podzespołu to najkrótsza droga do jego uszkodzenia. Pytanie co zrobić w momencie, kiedy stajemy w obliczu takiej awarii. Wymiana całego podzespołu to ogromny wydatek. Dużo lepszym rozwiązaniem jest z pewnością regeneracja turbosprężarki.

Jak przebiega regeneracja turbosprężarki?

Naprawa turbosprężarki polega na wymianie jej uszkodzonych podzespołów na nowe części. Przed regeneracją układ doładowania musi zostać wymontowany z auta i oddany do zakładu, który specjalizuje się w naprawie turbosprężarek. W serwisie turbosprężarka jest rozbierana na „czynniki pierwsze”. Poszczególne jej elementy są dokładnie czyszczone. Niektóre elementy są dodatkowo piaskowane. Po usunięciu zanieczyszczeń mechanik jest w stanie zweryfikować, które elementy układu nadają się do wymiany. Warto wiedzieć, że nawet najmniejsze uszkodzenie dyskwalifikuje dany element z użytkowania. Wśród najczęściej wymienianych elementów możemy wyróżnić:

  • Łożysko główne i łożyska ślizgowe
  • Wirnik
  • Odrzutnik
  • Koło kompresji

Każdy z wymienianych elementów musi posiadać takie same parametry jak części fabrycznie montowane w turbosprężarce. Nowe elementy także trzeba poddać procesowi czyszczenia. Do tego celu wykorzystywane są ultradźwięki. To daje pewność, że do układu nie dostaną się żadne zanieczyszczenia. Podczas regeneracji standardowo wymieniane są również wszystkie łożyska, uszczelki oraz pierścienie uszczelniające.

Po otrzymaniu nowych elementów i wyczyszczeniu wszystkich podzespołów układu specjaliści w serwisie samochodowym przystępują do złożenia turbosprężarki. Ostatnim etapem regeneracji jest wyważenie rdzenia oraz regulacja nastawu kierownic turbiny. Ta czynność wykonywana jest wyłącznie w przypadku turbosprężarek wyposażonych w technologię zmiennej geometrii kierownic turbiny. Turbosprężarka poddawana jest również testom przy zastosowaniu prędkości 150-180 tysięcy obr./min.

Po wykonaniu regeneracji turbosprężarka jest wysyłana do właściciela lub montowana bezpośrednio w warsztacie. Profesjonalna naprawa turbosprężarki pozwala na niezawodne działanie układu przez kolejne lata. Szukając punktu, który posiada wiedzę i praktykę w zakresie regeneracji turbosprężarek warto skorzystać z pomocy firmy F.H.U. Autohandel Shelby Andrzej Sobisz. Duże doświadczenie i długa lista zadowolonych Klientów stanowią najlepsza rekomendację dla firmy z Kościerzyny.