Drobne usterki rozruszników samochodowych, a także ich poważniejsze uszkodzenia najczęściej pojawiają się zimą, kiedy to podzespół ten musi pracować na najwyższych obrotach, często przy zmniejszonej wartości podawanego prądu. Czy całkowity brak sygnału ze strony rozrusznika, jego działanie przy znacznym oporze lub generowanie hałasu, wiążą się z koniecznością wymiany podzespołu na nowy? O objawach awarii, regeneracjach i wymianach rozruszników dowiedzieć można się z kolejnych części artykułu.

Rozrusznik i jego rola w samochodzie

Rozruszniki samochodowe różnią się budową oraz mocą w zależności o modelu i marki auta, a także jego rocznika. W każdym przypadku podzespół ten odpowiada za to, by samochód zapalał się momentalnie po przekręceniu kluczyka w stacyjce (czy wciśnięciu przycisku „START”). Jeżeli rozrusznik w aucie jest zatem sprawny, silnik uruchomi się, a kierowca może cieszyć się jazdą. Nawet najdrobniejsze uszkodzenia rozruszników mogą zaś przyczynić się do braku reakcji ze strony jednostki napędowej. Z czego zbudowany jest zaś rozrusznik? Do jego najważniejszych części zalicza się:

  • bendiks – zespół sprzęgający, który obraca wałek korbowy silnika,
  • elektromagnes – współpracujący z akumulatorem i będący przekaźnikiem prądu,
  • uzwojenie – odpowiedzialne za wytwarzanie strumienia magnetycznego,
  • metalową obudowę – chroni podzespół przed wilgocią, smarami, osadem i brudem, a także chłodem.

Objawy uszkodzonego rozrusznika

Obniżona wydajność pracy rozruszników samochodowych często spowodowana jest słabym poziomem naładowania akumulatora. Jeśli jednak bateria nie rozładowała się, a rozrusznik nadal słabo działa, jest to znak, że uległ on uszkodzeniu. Jakie są najpowszechniejsze objawy jego awarii?

Przede wszystkim kierowcy powinni zwrócić uwagę na głośną pracę rozrusznika, a także na charakterystyczne stuknięcia, które jednak nie pozwalają na uruchomieniu silnika. Niekiedy usterka rozrusznika nie dotyczy braku reakcji i braku odpalania jednostki napędowej, ale jego powolnej pracy. Czasem uszkodzenie dotyczy problemów w stykach elektromagnesów, co skutkuje pracą rozrusznika nawet po wyłączeniu silnika kluczykiem. Zwrócić uwagę należy też na hałas przy odpalaniu, który wskazuje na wyeksploatowany bendiks. Jego wymiana pozwala w takiej sytuacji przywrócić dawną świetność całego podzespołu.

Regeneracja czy zakup nowego rozrusznika?

Usterki w obrębie rozruszników samochodowych nie muszą oznaczać konieczności zakupu nowego podzespołu. Wiele warsztatów oferuje ich regenerację, co jest popularną formą zoptymalizowania kosztów serwisu. Czy warto jednak stawiać na takie rozwiązanie?

Specjaliści ze sklepu MADA, który popularny jest wśród kierowców i warsztatów samochodowych, a który handluje wysokiej klasy autoczęściami, wyjaśniają, że regeneracja dobra jest wtedy, kiedy podzespół uległ drobnym usterkom. W ofercie takiego dystrybutora znaleźć można bowiem nie tylko nowe rozruszniki sprawdzonych marek, ale także części do ich naprawy. Są to elektromagnesy, łożyska, głowice, popychacze, pokrywy, przekaźniki, stojany rozruszników i ich szczotki, a nawet tulejki, szczotkotrzymacze, uzwojenia oraz wirniki. Jeśli awarii uległa, któraś z tych części, można przemyśleć opcję taniej regeneracji rozrusznika. Rozległe uszkodzenia powinny kierować właściciela pojazdu ku zakupowi nowego podzespołu.