Do kasacji pojazdów osobowych dochodzi z kilku powodów choć najczęściej decydują dwie przesłanki. Pierwsza to bardzo zły stan techniczny samochodu uniemożliwiający jazdę po drogach. Drugą jest szkoda całkowita po wypadku. Innymi słowy uszkodzenie w takim stopniu, że koszty naprawy przewyższają wartość sprawnego auta. Natomiast sam demontaż składa się z szeregu ważnych czynności opisanych poniżej.

Przygotowanie do złomowania auta

Właściciel samochodu musi przejść przez kilka formalności poprzedzających właściwe złomowanie. Pierwszym krokiem jest wybór firmy wykonującej kasacje, mającej pozwolenie na działalność wydane przez marszałka województwa. Taki podmiotem jest na przykład Stacja Demontażu Pojazdów Jeżyk. Kolejne działania przed i po usłudze to:

  • przygotowanie dowodu rejestracyjnego i tablic oraz karty pojazdu,
  • wizyta w firmie razem z autem i dokumentami,
  • rozebranie auta przez fachowców,
  • odebranie unieważnienia dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu i tablic.

Ważnym dokumentem jest też zaświadczenie o przyjęciu auta na złom. Umożliwia wyrejestrowanie samochodu w wydziale komunikacji, na co właściciel ma 30 dni. Pozwala też rozwiązać polisę OC.

Demontaż samochodu krok po korku

Złomowanie jest bezpłatne, jeśli waga auta wynosi minimum 90% jego masy wymienionej w dowodzie rejestracyjnym. Mało tego, właściciel zarobi od 30 do 40 groszy za kilogram oddawanego materiału. Jeśli zaś chodzi o demontaż samochodu to zaczyna się on od oceny sprawności podzespołów. Specjaliści decydują, które części nadają się do odzyskania i odsprzedaży. Jest to jedno z najważniejszych źródeł dochodu firm zajmujących się kasacją samochodów uszkodzonych lub mocno wysłużonych. Wracając do demontażu, kolejny krok to usunięcie wszystkich niebezpiecznych elementów. Należy do nich akumulator, który wymaga odpowiedniego zabezpieczenia oraz zbiornik będący częścią instalacji LPG. Wraz z nimi wyjmowane są poduszki powietrzne.

W złomowanym samochodzie nie mogą znajdować się substancje niebezpieczne dla środowiska. Dlatego też następna czynność to tak zwane osuszanie. Polegające na usuwaniu oleju silnikowego, płynu hamulcowego, paliwa, czynnika roboczego z klimatyzacji. Na tym etapie wyciągane są także wszystkie filtry. Po tym, jeśli pracownicy skupu samochodów tak zdecydowali, dochodzi do demontażu sprawnych podzespołów. Takich jak chociażby katalizator. Na koniec przeprowadzany jest kompleksowy odzysk surowców wtórnych z podziałem na szkło, tworzywa sztuczne, opony, elektronikę. Materiały takie jak ołów, aluminium, mosiądz i blachy również trafiają do ponownego przetworzenia. Na tym kończy się proces przekształcania pojazdu w autozłom.